|
|||||||||
På denne side kan du både læse et lille historisk rids over U-banens udvikling samt se lidt billeder fra de 9 U-banelinjer. Klik på ikonet over det emne, du vil gå til, eller scroll ned over siden. |
|||||||||
|
|
||||||||
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
||
KleinprofilnettetLinje U1-U4 betjenes af følgende vogntyper: A3 og A3L, GI/1E, HK og IK. Se evt. billeder af de enkelte typer ved billederne fra de forskellige linjer længere nede på siden. A3 var den første vogntype, der udvikledes til Kleinprofilnettet efter Anden Verdenskrig til erstatning for førkrigsmateriellet. Den driftsmæssigt mindste enhed består af to vogne, en styrevogn (S-vogn) med lige vognnummer og en kompressorvogn (K-vogn) med ulige vognnummer. Begge vogne er motoriseret og indrettet med førerrum. Betegnelsen “styrevogn” er begrundet i den elektriske indretning. K-vognen rummer trykluftanlægget, omformer og installationerne til den indvendige belysning. A3-vognene blev bygget og leveret i løbet af 1960’erne af Orenstein & Kappel (O&K). Vognkasserne er udført i stål, og selv om der er tale om en letvægtskonstruktion, er A3 en relativt tung vogntype. Nummereringen af vognene startede med nr. 999/998 og gik nedad. En del vogne gennemgik 2001-05 et moderniseringsprogram og fik betegnelsen A3E. A3L er en videreudvikling af A3. L i typebetegnelsen står for letmetal, da vognene er bygget af aluminium. Vognene, der ligeledes blev bygget af O&K, kom først i tre serier (AL3 66, AL3 67 og AL3 71), hvormed alle førkrigsvogne på Kleinprofilnettet kunne udrangeres. Senere i 1982-83 kom endnu en serie (AL3 82), der adskilte sig sig fra de tidligere udgaver både i udseende og ikke mindst teknik med f.eks. jævnstrømskontroller og indvinding af bremseenergien. Efter Murens fald og genoptagelsen af driften på nuværende linje U2 øgedes behovet for flere vogne, og ASEA Brown Bovery Henschel (ABB) leverede i perioden 1993-95 yderligere et antal A3L 92 vogne, som var forsynet med trefaset drev. Vognene har betegnelsen A3L 92.1 (fra 1993), A3L 92.2 (fra 1994) og A3L 92.3 (fra 1995). GI/1 blev bestilt hos Lokomotivbau-Elektrotechnische Werke i Hennigsdorf (LEW) og blev leveret til BVG i perioden 1974-1989. Hvert vognsæt består af to vogne, hvoraf kun den ene har førerkabine. Det betyder, at den mindste togstørrelse i driften er to gange to enheder, der kører ryg mod ryg så at sige. Vogntypen, som gik under kælenavnet “Giselas”, viste sig dog at have så mange fejl, at mange af dem blev taget ud af driften allerede i slutningen af 1990’erne, og 60 vognsæt blev solgt til Nordkores hovedstad Pyongyang. På grund af vognmangel og manglende finanser til indkøb af nye vogne blev 50 GI/1 vognsæt moderniseret i 2005-07 og fik betegnelsen GI/1 E. I den forbindelse blev fire vogne nu koblet fast sammen til ét vognsæt, og vognene blev omnummereret. Før havde hver vogn haft sit eget nummer, lige nummer for vognen med førerkabine, ulige nummer for vognen uden. Nu fik togsættet med fire vogne ét firecifret hovednummer (nr. 1070-1094) efterfulgt af -1 og -4 for de to førervogne og -2 og -3 for de to mellemvogne, f.eks. 1070-1, 1070-2 osv. HK vogntypen blev præsenteret af Adtranz i 1999-2000. Der er tale om fire fast sammenkoblede enheder med gennemgang i hele vognsættets længde. Adtranz leverede fire prototype vognsæt (nr. 1001-1004), som blev testet og prøvekørt hos BVG. Manglende økonomiske muligheder gjorde dog, at BVG først i 2006 kunne indkøbe 20 vognsæt yderligere fra Adtranz’ efterfølger Bombardier. Vogngulvets højde over skinneoverkanten i HK vognsættene er placeret, så der er trinløs indstigning i hele vognsættets længde. Prototyperne fra 2000 benævnes HK2000(eller HH00) (nr. 1001-1004), mens serieleverancen går under betegnelsen HK06 (nr. 1005-1024). IK serien blev bestilt af BVG hos Stadler i 2011 til afløsning af A3L 71 vognene, som på det tidspunkt var godt udtjente. Vognsættene er bygget efter samme princip som HK vognene med fire fast sammenkoblede enheder og gennemgang gennem hele vognsættet. Stadler leverede to prototypesæt i 2015 (IK15U, nr. 1025-1026), senere fulgte yderligere 11 sæt IK17 (nr 1027-1037), 27 sæt IK18 (nr. 1038-1064) og endelig 14 sæt IK20 (nr. 5065-5078). Nr. 1027-1037 samt nr. 5065-5078 er godt nok bygget til den smalle profil, men da der i begyndelsen af 2020’erne efter forlængelsen af linje U5 også var/er vognmangel på det bredere profilnet, er de indrettet, så de kan bruges på begge systemer. Ud for døråbningen er der således i samme højde som gulvet et trin, der lukker gabet mellem vogn og perron, og dørene går skråt udad forneden, så de lukker gabet mellem vogn og perron ved siden af trinet, når dørene er åbne! GroßprofilnettetLinje U5-U9 betjenes af følgende vogntyper: F og H. Se evt. billeder af de enkelte typer ved billederne fra de forskellige linjer længere nede på siden. F-vognene er den dominerende vogntype på Großprofilnettet. Vognene blev leveret i syv serier i løbet af knapt tyve år fra 1974 til 1992: F74 (nr. 2502-2555), F76 (nr. 2556-2637), F79 (nr. 2638-2723), F84 (nr. 2724-2801), F87 (nr. 2802-2843), F90 (nr. 2844-2903) og F92 (nr. 2904-3013). Alle serierne består af tovognssæt med en førerkabine i hver vogn, alle vogne er bygget op i letmetal, og som noget nyt i Berlin har vognene tværsæder. F74-vognene er bygget af O&K og ligner udpræget firmaets A3-vogne til Kleinprofilnettet med den skrå front og tre frontvinduer. Enkelte togsæt er skrottet, men 24 sæt blev moderniseret med vekselstrømsmotorer i perioden 2010-13 og fik betegnelsen F74E. F76-serien blev dels bygget af O&K, dels Waggon Union (WU). Vognene adskiller sig en del i udseende fra de første F-vogne med en front, der går lige op, og hvor de to yderste frontvinduer samtidig er ført lidt rundt om vognens hjørner. Hovedparten af denne vognserie blev moderniseret med vekselstrømsmotorer i 2014-17 med betegnelsen F76E, men enkelte er endnu ikke blevet renoveret. F79-serien blev igen bygget dels af WU (serie F79.1, nr. 2638-2671), dels O&K (serie F79.2, nr. 2672-2711). O&K byggede ligeledes seks vognsæt (F79.3, nr. 2712-2723), hvor man testede anvendelsen af trefasede vekselstrømsmotorer. Disse vogne udgik dog af driften allerede i 2003-06. Alle øvrige vogne blev taget ud af driften i perioden 2017-21. Med F84-serien tog man hul på det, der også kaldes anden generations F-serierne. De adskiller sig især fra de først leverede serier ved at være forsynet med trefasede vekselstrømsmotorer. I det ydre har anden generationsserierne et sort bånd omkring frontvinduerne, og så har den nye generation svingskydedøre, hvor de første tre serier har lommeskydedøre. Alle vogne blev bygget af WU. Der leveredes som nævnt yderligere tre serier af F-typen. F87 blev ligeledes bygget af WU, mens F90 og F92 blev bygget af Asea Brown Bovery Henschel (ABB), der havde overtaget WU og sidenhen blev en del af Adtranz, som så igen senere indgik i Bombardier. Med disse vognleverancer kunne alle gamle vogne fra før F-serien tages ud af drift på Großprofilnettet. Med serie H-vognene ændrede BVG sin praksis med dobbelte vognsæt (som kan sammenkobles til fire-, seks- og ottevognstog) til hele ca. 100 meter lange vognsæt, som består af seks fast sammenkoblede enheder, som man kan gå igennem i hele togets længde. Det giver en bedre fordeling af passagererne, og togpersonalet har en bedre kontrol med, hvad der sker i vognen. Omvendt er det uhensigtsmæssigt, at togsættet ikke kan afkortes uden at skulle på værksted. I de trafiksvage timer kan det derfor komme til at køre mere eller mindre halvtomt omkring. Af samme årsag bliver aftentrafikken ofte udført af F firevognstog. Med H-vognene gik man for øvrigt tilbage til traditionen med langsæder i stedet for tværsæder for med det forøgede ståplads areal at kunne transportere et større antal passagerer pr. tog. De første 6-vogns togsæt (H95, nr. 5001-5002) blev testet af ABB i Berlin i 1995. Den første serieleverance (H97, nr. 5003-5026) fandt sted i 1998 og byggedes af Adtranz (som ABB nu var blevet til). Den næste serie (H01, nr. 5027-5046) leveredes i perioden 2000-02 dels af Adtranz og dels af Bombardier, som Adtranz blev til i 2001. BVG testede for øvrigt de to prototyper (nr. 5001-02) til førerløs drift under projektet STAR (Systemtechnick für den automatischen Regelbetrieb). Forsøget foregik uden passagerer omkring Biesdorf-Süd på linje U5. Resultatet blev dog ikke, at denne driftsform blev indført i Berlin – det skete til gengæld i Nürnberg. Nye U-banevogne – men hvornår?Som det fremgår af ovenstående, så er Berlins U-banevogne for en stor dels vedkommende af en noget ældre dato og absolut på vej mod deres udrangering. Derfor har BVG da også bestilt 376 vogne hos Stadler. De første 24 enheder af disse vogne skulle efter planen allerede have påbegyndt testkørslerne i Berlin inden udgangen af 2022, men problemer med at skaffe elektriske komponenter har udskudt leveringen af vognene flere gange, så de nu først forventes leveret hen over sommeren 2023, oplyser rbb24 på sin hjemmeside 12.04.2023. Der er tale om 6 trevogns enheder (serie JK) til Kleinprofilnettet og 6 trevognsenheder (serie J) til Großprofilnettet. Leverancen af de mange vogne skal efter planen være afsluttet i løbet 2025. |
Anvendte forkortelser
- ABB: ASEA Brown Bovery Henschel.
- LEW: Lokomotivbau-Elektrotechnische Werke i Hennigsdorf.
- O&K: Orenstein & Koppel i Berlin.
- WU (DWM): Waggon Union (også kendt under navnet Deutsche Waggon und Maschinenfabrik).
|
||
Total Page Visits: 2198 Total Website Visits: 936719 |