Oversigt
(Klik på logoet ud for det afsnit, du vil læse om)
Passagertal
Køreplanen
Billetter
Specielle driftsforhold
|
||
2007-2008Driften på linje 1 indledtes den 4. juni 2007, og ifølge Railway-Technologys oplysninger skulle der i den første driftsuge have været ikke mindre end 400.000 passagerer med på vognene. Det var målsætningen i det første driftsår at komme op på gennemsnitligt 25.000 passagerer på hverdage, hvilket skulle eliminere 9.500 bilrejser i byzonen. Passagertallet nåede dog i løbet af efteråret 2007 allerede op på omkring gennemsnitligt 44.000 rejsende på hverdage. Metrotenerife oplyste midt i december 2008, at denne positive udvikling var fortsat, således at man i 2008 kom op på gennemsnitligt godt 53.000 passagerer på hverdage (altså det dobbelte af målsætningen). Det understregedes ligeledes, at natdriften efter fredag og lørdag blev en succes med gennemsnitligt 3.000 rejsende pr. nat. Selskabet oplyste desuden, at man i de 17 dage fra 20. december 2008 til 6. januar 2009 transporterede hele 502.341 passagerer, hvilket svarer til en forøgelse på 6,7% i forhold til året før. 2008-2009Metrotenerife oplyste på sin hjemmeside i et nyhedsnotat fra 02.10.2010, at over 13 mio. brugte sporvejen både i 2008 og 2009 (2009 havde dog ca. 100.000 færre). Langt hovedparten kørte med linje 1, mens kun ca. 650.000 havde benyttet sig af linje 2 siden dens start i slutningen af maj 2009. Den korte linje havde et passagertal på ca. 5.000 på hverdage. 2010Avisen Diario de Avisos (DA) skrev søndag 26.12.2010, at Metrotenerife i 2010 ville runde 14 mio. passagerer. Siden starten i 2007 og indtil udgangen af december 2010 havde således ca. 47 mio. passagerer benyttet sig af sporvejen. DA oplyste, at marts måned med 1.317.882 rejsende havde det højeste passagertal i 2010. Endvidere oplyste avisen, at de mest benyttede tidspunkter på sporvejen var mellem kl. 8 og 9 samt mellem kl. 13 og 14 med et gennemsnit på henholdsvis 3.958 og 3.925 passagerer. Natdriften på linje 1 havde et gennemsnit på 1.539 passagerer pr. nat, men karnevalsfredagen toppede passagertallet med mere 6.500 rejsende i løbet af natten. Endelig oplyste DA, at antallet af abonnenter i løbet af 2010 var steget med 37%, og nu udgjorde næsten 16% af samtlige rejser om året (2.233.600). Ca. 52% af passagererne benyttede sig af 12€ Bono Via kort, hvor man betaler for hver enkeltrejse, men dog får en pæn rabat på enkeltrejseprisen. Avisen fik dog ikke helt ret i sin spådom om, at Metrotenerife ville runde de 14 mio. rejsende, idet passagertallet kun nåede de 13,9 mio.! 2011-2014I denne periode holdt den gode historie en lille pause. Efter at sporvejen havde haft succes og fremgang siden sin start i 2007 slog den verdensomspændende finansielle krise, som ramte Spanien hårdt, så småt igennem i 2011. Der var stadig tale om fremgang i passagertallene, men af meget beskedent omfang, og i løbet af 2012 og 2013 slog krisen så for alvor igennem. I løbet af de to år forsvandt godt og vel hver tiende passager ud af vognene. I løbet af 2014 stabiliserede situationen sig imidlertid, og et par gode måneder – ikke mindst juletrafikken – fik på ny det årlige passagertal til at stige, omend beskedent. 2015-2019Efter 2014 er der på ny tale om en positiv udvikling af passagertallet, og Metrotenerife nåede i 2017 for første op på mere end 14 mio. årlige rejser. Den 22. januar 2015 var en milepæl i Tenerifes nyere sporvejshistorie – passager nr. 100 mio. siden Metrotenerifes start i 2007 steg om bord! 2020-20212020’ernes indledning blev kendetegnet ved den verdensomspændende Corona pandemi, som lagde Verden ned. Overalt mistede de offentlige transportmidler et meget stort antal passagerer, således også på Tenerife, hvor Metrotenerife i 2020 havde en passagertilbagegang på næsten 35% set i forhold til 2019. I løbet af 2021 rettede passagertallet sig igen noget, men lå dog ved årets udgang stadig ca. 20% under tallene fra før pandemien. |
Metrotenerife:
|
|||||||
År | Linje 1 | Ændring (%) |
Linje 2 | Ændring (%) |
I alt | Ændring (%) |
I alt, opsummeret |
2007-08 | 19.124.068 | 19.124.068 | |||||
2009 | 13.176.483 | – | 665.604 | – | 13.842.087 | – | 32.966.155 |
2010 | 12.889.464 | -2,18 | 1.056.940 | – | 13.946.404 | +0,75 | 46.912.559 |
2011 | 12.890.409 | +0,01 | 1.082.740 | +2,44 | 13.973.149 | +0,19 | 60.885.708 |
2012 | 12.192.751 | -5,41 | 998.354 | -7,79 | 13.191.105 | -5,60 | 74.076.813 |
2013 | 11.528.889 | -5,44 | 930.283 | -6,82 | 12.459.172 | -5,55 | 86.535.985 |
2014 | 11.749.814 | +1,92 | 977.092 | +5,03 | 12.726.906 | +2,15 | 99.262.891 |
2015 | 12.243.600 | +4,20 | 1.029.483 | +5,36 | 13.273.083 | +4,29 | 112.535.974 |
2016 | 12.477.464 | +1,91 | 1.012.848 | -1,62 | 13.490.312 | +1,64 | 126.026.286 |
2017 | 13.084.513 | +4,87 | 1.074.178 | +6,06 | 14.158.691 | +5,00 | 140.184.977 |
2018 | 13.637.730 | +4,23 | 1.119.957 | +4,26 | 14.757.687 | +4,23 | 154.942.664 |
2019 | 14.370.883 | +5,38 | 1.183.972 | +5,71 | 15.554.855 | +5,40 | 170.497.519 |
2020 | 9.447.669 | -34,26 | 865.382 | -26,91 | 10.313.051 | -33,70 | 180.810.570 |
2021 | 11.500.930 | +21,73 | 1.042.252 | +20,44 | 12.543.182 | +21,62 | 193.353.752 |
2022 | – | – | – | – | – | – | – |
Kilder: Metrotenerifes årsrapporter 2010-2021 samt Metrotenerifes nyhedsbreve. |