|
||
På sin hjemmeside (på undersiden Wir über uns) beskriver Die Schöneicher-Rüdersdorfer Straßenbahn selskabets sporvognslinje fra Friedrichshagen til Rüdersdorf på denne måde:
|
|
||
I forlængelse af ovenstående beskrives Die Schöneicher-Rüdersdorfer Straßenbahns historie under overskriften Die Bahn von damals bis heute i en udateret artikel på denne måde:
Blickpunkt Straßenbahn nr. 1/2013 kan for øvrigt berette om et helt nyt tiltag ved SRS. Sporvejen har indgået en to-årig aftale med det østrigske el-forsyningsselskab Energie Allianz Austria om levering af øko-strøm, dvs. strøm, som først og fremmest bliver udvundet ved hjælp af vandkraft, men også bliver til på basis af sol, vind og biogas. Den marginale merudgift til denne strøm betragter SRS som sit bidrag til en miljøskånende drift, ligesom sporvejsselskabet med sin brug af denne regenerative energi håber at være med til at styrke sine passagerers miljøbevidsthed. Ud over de ovenfor nævnte vognindkøb har SRS siden indkøbt yderligere materiel – dels endnu en Tatra vogn fra Cottbus samt tre Škoda Transtech Arctic lavgulvsvogne. Det er nærmere beskrevet i kapitlet om vognparken nedenfor. |
|
||
01.05.2019 begyndte den regulære drift med to Škoda/Transtech Artic lavgulvsledvogne, som Schöneicher-Rüdersdorfer Straßenbahn (SRS) overtog fra sporvejen i Helsinki. Dermed kunne SRS for første gang – og i første omgang – tilbyde drift udelukkende med lavgulvsmateriel. Da der fra 01.01.2021 indførtes 10 minutters drift på sporvejen, blev man nødt til på ny at gøre brug af højgulvsvognene. DUEWAG vogneneDUEWAG ledvognene (type GT6) stammer oprindelig fra Heidelberg. De har haft SRS nr. 41-48, men kun fire af vognene (nr. 43 samt 46-48) var stadig driftsklare op til 01.05.2019. Vognene blev bygget helt tilbage i 1966-73 og blev erhvervet af SRS “drypvist”. GT6 vognene er de eneste dobbeltretningsvogne ved SRS, og de vil derfor stadig være uundværlige i tilfælde af afbrydelser af linjen, sporarbejder og lignende, ligesom de altså fra 01.01.2021 indgår i afviklingen af 10 minutters driften i myldretiderne på hverdage. SRS har beholdt nr. 47 og 48, mens nr. 46 efter sigende skal skrottes. Nr. 43 fra 1966 er sendt tilbage til Heidelberg, hvor den vil blive indsat som museumsvogn. Tatra KTNF6Som nævnt ovenfor blev det i 2010 besluttet at anskaffe tre brugte ledsporvogne fra Cottbus til fornyelse af SRS’ vognpark. Det drejer sig om vogne af typen Tatra KTNF6, som er en tre-leddet seksakslet ledvogn, hvor det midterste led er med lavt gulv. De tre vogne var oprindelig af typen KT4D, men blev ombygget til den nuværende type i løbet af 1990erne. Vognene har internt nummer 26-28 hos SRS. Nr. 28 blev oprindelig leveret til Erfurt i 1990, men kom til Cottbus allerede i 1991, hvor den fik nr. 171. Den blev overtaget af SRS i 2009. Nr. 27 (ex Cottbus nr. 142) er fra 1987 og kom til SRS i 2010. Endelig fik SRS nr. 28 (ex Cottbus nr. 139) leveret i 2011. Denne vogn er ligeledes bygget i 1987. I 2014 anskaffede SRS endnu en vogn af KTNF6 typen. Det var atter en tidligere Cottbus vogn, som havde foretaget testkørsler på SRS i 1996, men som siden var kommet til Szeged i Ungarn, hvor den dog ikke havde været i drift. I første omgang blev vognen blot sat til side hos SRS, men op til 111 års jubilæet (man fik akdrig fejret 110 års jubilæet på grund af Corona) blev vognen sat i stand og præsenteret med en reklame for det lokale frivillige brandkorps. I løbet af efteråret indgik vognen så i den daglige drift – som det fremgår af billederne nedenfor. Škoda TranstechDet er den føderale lovgivning, der har ført til anskaffelsen af de to Artic ledvogne. Den centrale regering har nemlig bestemt, at al offentlig transport i Tyskland fra 2022 skal være barrierefri, dvs. at i hvert fald en del af den enkelte vogn skal være med lavt gulv. For at kunne leve op til dette, måtte DUEWAG vognene erstattes med lavgulvsmateriel, og valget faldt altså på to brugte vogne fra Helsinki. Det drejer sig om to prototype vogne af typen ForCity Smart Artic fra Škoda. Efter to måneders prøvetid blev den første vogn (nr. 51) sat i planmæssig drift i september 2018. Den anden vogn (nr. 52) kom til Schöneiche i foråret 2019, og fra 01.05.2019 var begge vogne som nævnt i planmæssig drift. ForCity Smart Artic vogntypen er udviklet i et samarbejde mellem sporvejselskabet i Helsinki (Helsingin Kaupungin Liikenne – HKL) og Škoda Transtech, som er et finsk datterselskab af gruppen Škoda Transportation. De to vogne kom i prøvedrift i Helsinki i 2013. I 2016 blev en af dem præsenteret på InnoTrans udstillingen i Berlin, hvorefter den blev testet i Würzburg. I 2016 påbegyndtes leverancen af serietypen til Helsinki. Denne adskiller sig fra prototypen med hensyn til den mekaniske opbygning og antallet af bogier. HKL har købt i alt 70 vogne af Artic typen. Artic vognene til SRS er knapt 28 meter lange und 2,40 meter brede, de har hver 88 siddepladser og derudover tre pladser til kørestolsbrugere (inklusive adgangsrampe) og to til barnevogne. Prisen for de to vogne var 3,7 mio. euro (ca. 27,5 mio. dkr.). Regionerne (landskredsene) Oder-Spree und Märkisch-Oderland har tilsammen betalt 85 Procent af anskaffelsessummen. I marts 2020 erhvervede SRS endnu en Arctic sporvogn fra Škoda Transtech. Der var dog ikke tale om en brugt vogn – for første gang i 90 år var der tale om en nyanskaffelse, den sidste vogn i Škoda Transtechs Arctic serie. Vognen har nr. 53. DUEWAG, type M6-NFI december 2022 købte SRS to DUEWAG type M6-NF vogne fra Die Ruhrbahn. Vognene har tre led, hvoraf det midterste er med lavt gulv, og de var tidligere indsat på sporvejen i Mülheim i Ruhr-distriktet. Vognene blev indkøbt til erstatning for DUEWAG GT6 vognene, hvoraf én var skrottet efter et alvorligt uheld og de andre efterhånden nedslidte, med henblik på indsættelse i ekstravognløbene i myldretiden. |