(Lettere redigeret 09.04.2020)
Kan jeg købe en billet til sporvognen?
|
||
Metrosassari
– eller Metropolitana Leggera di Sassari
– eller Metro di Superficie di Sassari
Da jeg stod på Piazza Marconi i Sassari og så byens nye sporvogne køre forbi, meldte tanken om at hoppe på vognen sig ganske naturligt. Først måtte jeg dog skaffe mig en billet, og der lå det lige for at henvende mig i den store kiosk, som ligger midt på pladsen ved sporvognens stoppested. Da jeg så henvendte mig der og på mit lidt enkle italienske bad om en billet til sporvognen, meldte problemet sig imidlertid – ikke så meget på grund af sprogfærdighederne, men på grund af sprogbrugen – sporvogn. Efter lidt parlamenteren frem og tilbage blev ekspedienten klar over, hvad det var, jeg ønskede, og samtalen endte med, at jeg fik en billet til metroen (og bybusserne) med en gyldighedstid på 120 minutter til en pris af 2 euro.
Episoden illustrerer, hvorledes næsten ethvert nyt sporvejssystem i Sydeuropa pr. definition ikke må hedde noget med sporvogn eller sporvej, men absolut skal have en eller anden betegnelse, hvori ordet metro automatisk indgår. Dette gælder også for sporvejen i Sassari, som med sine ca. 130.000 indbyggere er den næststørste by på Sardinien.
Metrosassari drives af Azienda di Trasporti Regionali della Sardegna og indgår i takstfællesskabet i Sassaris bytrafik.
|
Sporvejssystemet
|
||
![]() De sorte linjer er jernbanerne, som udgår fra Sassari. Den smalsporede (950 mm) Metrosassari er med sine 4,3 km Italiens korteste sporvej. Det første afsnit mellem Stazione og Emiciclo Garibaldi er 2,5 km langt og blev åbnet for drift den 27.10.2006. Den 11.09.2009 forlængedes sporvejen med 1,8 km fra Stazione til forstaden Santa Maria di Pisa.
Hele strækningen er enkeltsporet med vigespor ved Stazione og Cliniche Universitarie (eller blot Cliniche). Sporvejen har derfor kun 20 minutters drift, og den kører kun på hverdage mellem kl. 6.50 og 21. Indførelse af 10 minutters drift ville sandsynligvis kræve etablering af endnu et vigespor på Piazza Marconi. Umiddelbart kunne der sagtens være plads til vigespor på pladsen, men det er vist ikke umiddelbart forestående.
Som det fremgår af kortskitsen ovenfor betjener sporvejen primært de nord-vest- og sydlige bydele og kommer kun i beskeden grad i berøring med byens centrum. Mellem Stazione og Emiciclo Garibaldi kører metroen som gadesporvej typisk i reserveret areal langs fortovet i den ene side af vejen adskilt fra den øvrige trafik af et gulstribet vejbump. Det virker ikke, som om sporvejen generelt har nogen høj grad af prioritet ved lyskryds.
Den senest åbnede strækning mellem Stazione og Santa Maria di Pisa er derimod en nyskabelse i “støvlelandet”, da den er det første eksempel på Tram-Train drift i Italien. Sporvejen benytter her FdS’ smalsporede jernbanelinje fra 1930 mellem Sassari og Sorso. Strækningen er dobbeltsporet, men det er kun det nordøstlige spor, som er elektrificeret til sporvejen, mens det andet spor benyttes af FdS’ dieselmotortog til Sorso.
Selve anlægget bærer præg af yderste enkelhed. Alle stoppesteder består af en lav perron (ca. 350 mm høj) med et mindre tag eller et læskur samt en stander med sporvejens logo og stoppestedets navn samt en køreplan. Billetter købes på forhånd i tobakskiosker og evt. barer, og der findes således ikke billetautomater. Ligeledes findes der heller ikke elektroniske informationsskilte af nogen art på anlægget.
Metrosassari råder over 4 Sirio dobbeltretnings sporvogne leveret af AnsaldoBreda. Vognene er 5-leddede med motorbogier på de to yderled og løbebogie på midterleddet. De 4 motorer har hver en ydelse på godt 100 kW, hvilket giver vognene en maksimal hastighed på 70 km/t. De kører på 750 V jævnstrøm, som hentes fra luftledning. Der er tale om 100% lavgulvsvogne, som er 27 m lange og 2,4 m brede. De har klimaanlæg og videoovervågning. Vognene kan have op til 196 passagerer, hvoraf de 34 kan sidde ned. Der er ligeledes 2 pladser, som er reserveret til kørestolsbrugere. (Klik på pilen ► for at se AnsaldoBredas brochure om Sirio sporvognen).
I daglig drift er der brug for 2 vogne, som hvert 20. minut mødes på stoppestedet Cliniche. Umiddelbart virker det, som om driften med 2 vogne er lige stram nok. På den helt almindelige dag, hvor jeg besøgte sporvejen, kørte man i hvert fald rundt med forsinkelser på 5-6 minutter.
For den umiddelbare betragter virker det, som om sporvejen bliver ganske pænt benyttet. Alligevel er der næppe tvivl om, at anlægget vil få større betydning, når eller hvis forskellige udbygningsplaner bliver realiseret. Det er således planen at forlænge sporvejen ad en anden af FdS’ gamle jernbanestrækninger til Alghero, så der etableres direkte forbindelse til Sassaris internationale lufthavn. Ligeledes er det planen at forlænge sporvejen videre fra Santa Maria di Pisa ad en ny strækning til Li Punti. Hvor langt man er nået med disse planer, kan være svært at vurdere, men en artikel på Azienda ANSAs website 15.10.2019 tyder på, at der foregår planlægning og er afsat midler til at udvide systemet.
|
Kilder
|
||
|
Total Page Visits: 2488
Total Website Visits: 865697