Rostock 1991

(Lettere redigeret 30.11.2020).
Et historisk tilbageblik
21.09.1991: Nahverkehrbetrieb Rostocks remise og værkstedsbygning.21.09.1991: Nahverkehrbetrieb Rostocks remise og værkstedsbygning.

Umiddelbart efter Berlinmurens fald i 1989 og foreningen (Die Wende) af Vest- og Østtyskland i 1990 havde Rostocker Straßenbahn AG (RSAG) både et mere begrænset linjenet og en ganske anden vognpark, end det er tilfældet i dag.

Linjenettet bestod af fem linjer, hvoraf de tre udgik fra byens hovedbanegård (Hauptbahnhof) til henholdsvis Haltepunkt Dierkow (linje 4), Haltepunkt Marienehe (linje 12) og Neuer Friedhof (linje 11). De to øvrige linjer kørte henholdsvis mellem Platz der Jugend og Hafenallee (linje 1) og mellem Marienehe og K.-Schumacher-Ring (linje 2). I begyndelsen af 1990’erne så en ny linje 5 dagens lys – måske så meget sagt, da der var tale om en aftenlinje – mellem Marienehe og Hafenallee. Til gengæld ophørte linje 1’s kørsel om aftenen.

Skematisk oversigt over Rostocks sporvejssystem 1992. Kilde: Wikipedia.Skematisk oversigt over Rostocks sporvejssystem 1992. Kilde: Wikipedia.

I begyndelsen af 1990’erne bestod vognparken mest af Gotha-vogne. Man så således typisk trevognstog bestående af en toakslet motorvogn med to bivogne, men RSAG havde også en del Gotha-ledvogne, som kørte rundt i vogntog med en toakslet Gotha-bivogn. Ligeledes så man enkelte LOWA-vogntog. Den nyeste vogntype var Tatra T6A2, som RSAG anskaffede umiddelbart før Die Wende – nemlig i 1989-90.

Herunder ses en række billeder fra 1991, som kan give et lille indtryk af RSAG for over 30 år siden. Alle billeder er oprindelig dias, som er blevet scannet, hvilket ikke har kunnet undgå at gå lidt ud over billedernes brillans og skarphed.

NB! Vognoplysninger og typebetegnelserne, der er anvendt i teksterne herunder, stammer fra

www.http://tram-info.de/wagenp/rostock.htm

Linje 1

Hafenallee – Dierkower Kreuz – Steintor – Doberaner Platz – Saarplatz – Platz der Jugend

21.09.1991: Tatra T6A2 motorvogn nr. 619 fra 1990 ved Steintor på vej mod Platz der Jugend.21.09.1991: Tatra T6A2 motorvogn nr. 619 fra 1990 ved Steintor på vej mod Platz der Jugend.

Linje 2

Haltepunkt Marienehe – Reutershagen – Haltepunkt Holbeinplatz – Doberaner Platz – Steintor – Dierkower Kreuz – K.-Schumacher-Ring

21.09.1991: Gotha G4-61 ledvogn nr. 712 ved stoppestedet Dierkower Damm. Vognen er fra 1963 og blev skrottet i 1996.21.09.1991: Gotha G4-61 ledvogn nr. 712 ved stoppestedet Dierkower Damm. Vognen er fra 1963 og blev skrottet i 1996.
21.09.1991: Gotha G4-61 ledvogn med Gotha B2-64 bivogn på Dierkower Damm. Begge vogne blev skrottet i 1996.21.09.1991: Gotha G4-61 ledvogn med Gotha B2-64 bivogn på Dierkower Damm. Begge vogne blev skrottet i 1996.
21.09.1991: Gotha G4-61 ledvogn nr. 706 med Gotha B2-64 bivogn ved Steintor. Ledvognen er fra 1963, og begge vogne blev skrottet i 1996.21.09.1991: Gotha G4-61 ledvogn nr. 706 med Gotha B2-64 bivogn ved Steintor. Ledvognen er fra 1963, og begge vogne blev skrottet i 1996.
21.09.1991: Gotha G4-61 ledvogn nr. 713 ved Steintor. Vognen udgik af driften i 1995, hvor den blev overtaget af Rostocks Brandvæsen til øvelsesformål.21.09.1991: Gotha G4-61 ledvogn nr. 713 ved Steintor. Vognen udgik af driften i 1995, hvor den blev overtaget af Rostocks Brandvæsen til øvelsesformål.
21.09.1991: Gotha G4-61 ledvogn nr. 712 med Gotha bivogn i vendesløjfen i Marienehe. Begge vogne blev skrottet i 1996.21.09.1991: Gotha G4-61 ledvogn nr. 712 med Gotha bivogn i vendesløjfen i Marienehe. Begge vogne blev skrottet i 1996.
21.09.1991: Gotha T2-64 motorvogn nr. 787 med to Gotha B2-64 bivogne i remisen i Marienehe. Motorvognen, der er fra 1966, blev skrottet i 1995.21.09.1991: Gotha T2-64 motorvogn nr. 787 med to Gotha B2-64 bivogne i remisen i Marienehe. Motorvognen, der er fra 1966, blev skrottet i 1995.

Linje 4

Hauptbahnhof – Steintor – Dierkower Kreuz – Haltepunkt Dierkow

21.09.1991: Tatra T6A2 motorvogn nr. 603 og Tatra B6A2 bivogn på Dierkower Damm. Motorvognen fra 1989 moderniseredes i 1997 (nyt nr. 811) og skrottedes i 2009. Bivognen solgtes til Szeged i 2009.21.09.1991: Tatra T6A2 motorvogn nr. 603 og Tatra B6A2 bivogn på Dierkower Damm. Motorvognen fra 1989 moderniseredes i 1997 (nyt nr. 811) og skrottedes i 2009. Bivognen solgtes til Szeged i 2009.
21.09.1991: Vogntog bestående af to Tatra T6A2 motorvogne på Dierkower Damm.21.09.1991: Vogntog bestående af to Tatra T6A2 motorvogne på Dierkower Damm.
21.09.1991: Gotha G4-65 ledvogn nr. 716 med Gotha bivogn på endestationen Haltepunkt Dierkow.21.09.1991: Gotha G4-65 ledvogn nr. 716 med Gotha bivogn på endestationen Haltepunkt Dierkow.
21.09.1991: Tatra T6A2 motorvogn nr. 603 og Tatra B6A2 bivogn ved Steintor. Motorvognen fra 1989 moderniseredes i 1997 (nyt nr. 811) og skrottedes i 2009. Bivognen solgtes til Szeged i 2009.21.09.1991: Tatra T6A2 motorvogn nr. 603 og Tatra B6A2 bivogn ved Steintor. Motorvognen fra 1989 moderniseredes i 1997 (nyt nr. 811) og skrottedes i 2009. Bivognen solgtes til Szeged i 2009.
21.09.1991: To vogntog med henholdsvis Gotha G4-65 ledvogn nr. 716 og nr. 717 på endestationen ved Hauptbahnhof. Nr. 716 blev skrottet i 1996, nr. 717 i 1998.21.09.1991: To vogntog med henholdsvis Gotha G4-65 ledvogn nr. 716 og nr. 717 på endestationen ved Hauptbahnhof. Nr. 716 blev skrottet i 1996, nr. 717 i 1998.
21.09.1991: Vogntog bestående af to Tatra T6A2 motorvogne. Den bageste med nr. 602 blev moderniseret i 1997 (type T6A2M) med nyt nr. 710 og var i drift indtil sidst i 2014.21.09.1991: Vogntog bestående af to Tatra T6A2 motorvogne. Den bageste med nr. 602 blev moderniseret i 1997 (type T6A2M) med nyt nr. 710 og var i drift indtil sidst i 2014.
21.09.1991: Linje 4 vogntog i vendesløjfen på Haltepunkt Dierkow.21.09.1991: Linje 4 vogntog i vendesløjfen på Haltepunkt Dierkow.

Linje 11

Hauptbahnhof – Steintor – Doberaner Platz – Saarplatz – Platz der Jugend – Neuer Friedhof

21.09.1991: To vogntog med henholdsvis Gotha G4-65 ledvogn nr. 716 og nr. 717 på endestationen ved Hauptbahnhof. Nr. 716 blev skrottet i 1996, nr. 717 i 1998.21.09.1991: To vogntog med henholdsvis Gotha G4-65 ledvogn nr. 716 og nr. 717 på endestationen ved Hauptbahnhof. Nr. 716 blev skrottet i 1996, nr. 717 i 1998.
21.09.1991: Gotha G4-61 ledvogn nr. 722 fra 1965 på Hamburger Straße ved RSAG's remise. Vognen blev skrottet i 1996.21.09.1991: Gotha G4-61 ledvogn nr. 722 fra 1965 på Hamburger Straße ved RSAG’s remise. Vognen blev skrottet i 1996.
21.09.1991: Gotha G4-61 ledvogn nr. 714 fra 1964 ved Steintor. Vognen blev skrottet i 1996.21.09.1991: Gotha G4-61 ledvogn nr. 714 fra 1964 ved Steintor. Vognen blev skrottet i 1996.
21.09.1991: Gotha G4-64 ledvogn nr. 717 fra 1965 ved stoppestedet Neuer Friedhof. Vognen blev skrottet i 1998.21.09.1991: Gotha G4-64 ledvogn nr. 717 fra 1965 ved stoppestedet Neuer Friedhof. Vognen blev skrottet i 1998.
21.09.1991: Gotha G4-61 ledvogn nr. 714 fra 1964 ved stoppestedet Neuer Friedhof. Vognen blev skrottet i 1996.21.09.1991: Gotha G4-61 ledvogn nr. 714 fra 1964 ved stoppestedet Neuer Friedhof. Vognen blev skrottet i 1996.
21.09.1991: Vogntog bestående af Gotha T57 motorvogn nr. 754 fra 1958 med to Gotha bivogne ved Rostock Zoo. Motorvognen blev skrottet i 1993.21.09.1991: Vogntog bestående af Gotha T57 motorvogn nr. 754 fra 1958 med to Gotha bivogne ved Rostock Zoo. Motorvognen blev skrottet i 1993.

Linje 12

Hauptbahnhof – Steintor – Doberaner Platz – Haltepunkt Holbeinplatz – Reutershagen – Haltepunkt Marienehe

21.09.1991: Vogntog bestående af Gotha G4-65 ledvogn nr. 719 fra 1967 samt Gotha bivogn på endestationen ved RSAG's remise. Nr. 719 blev skrottet i 1996.21.09.1991: Vogntog bestående af Gotha G4-65 ledvogn nr. 719 fra 1967 samt Gotha bivogn på endestationen ved RSAG’s remise. Nr. 719 blev skrottet i 1996.
21.09.1991: Vogntog bestående af Gotha G4-61 ledvogn nr. 724 fra 1964 samt Gotha bivogn på Hamburger Straße ved RSAG's remise. Nr. 724 blev skrottet i 1996.21.09.1991: Vogntog bestående af Gotha G4-61 ledvogn nr. 724 fra 1964 samt Gotha bivogn på Hamburger Straße ved RSAG’s remise. Nr. 724 blev skrottet i 1996.
21.09.1991: Vogntog bestående af LOWA ET54 motorvogn nr. 751 fra 1955 samt to Gotha bivogne i vendesløjfen ved RSAGs remise. Nr. 751 blev skrottet i 1993.21.09.1991: Vogntog bestående af LOWA ET54 motorvogn nr. 751 fra 1955 samt to Gotha bivogne i vendesløjfen ved RSAGs remise. Nr. 751 blev skrottet i 1993.
21.09.1991: Vogntog bestående af LOWA ET54 motorvogn fra 1955 samt to Gotha B2-64 bivogne fra 1964 i vendesløjfen ved RSAG's remise. Bivogn nr. 905 blev skrottet i 1995.21.09.1991: Vogntog bestående af LOWA ET54 motorvogn fra 1955 samt to Gotha B2-64 bivogne fra 1964 i vendesløjfen ved RSAG’s remise. Bivogn nr. 905 blev skrottet i 1995.
21.09.1991: Vogntog bestående af Gotha T57 motorvogn nr. 755 fra 1955 samt Gotha bivogn foran RSAG's remise. Nr. 755 udgik af driften i 1993 og blev overtaget af Technisches Museum Mannaminne.21.09.1991: Vogntog bestående af Gotha T57 motorvogn nr. 755 fra 1955 samt Gotha bivogn foran RSAG’s remise. Nr. 755 udgik af driften i 1993 og blev overtaget af Technisches Museum Mannaminne.
Driftsvogne
21.09.1991: Tre vogntyper på rad. Til venstre LOWA ET54 motorvogn nr. 751 fra 1955, i midten Tatra T6A5 motorvogn nr. 611 fra 1989 samt til højre Gotha G4-65 ledvogn nr. 720 fra 1967. Nr. 751 blev skrottet i 1993, nr. 611 blev moderniseret i 1996 (nyt nr. 709) og blev skrottet i 2011, mens nr. 720 blev skrottet i 1996.21.09.1991: Tre vogntyper på rad. Til venstre LOWA ET54 motorvogn nr. 751 fra 1955, i midten Tatra T6A5 motorvogn nr. 611 fra 1989 samt til højre Gotha G4-65 ledvogn nr. 720 fra 1967. Nr. 751 blev skrottet i 1993, nr. 611 blev moderniseret i 1996 (nyt nr. 709) og blev skrottet i 2011, mens nr. 720 blev skrottet i 1996.
21.09.1991: Interiør af LOWA ET54 motorvogn nr. 751.21.09.1991: Interiør af LOWA ET54 motorvogn nr. 751.
21.09.1991: Gotha G4-61 og G4-65 ledvogne på sporarealet ved RSAG's remise og værkstedsbygning.21.09.1991: Gotha G4-61 og G4-65 ledvogne på sporarealet ved RSAG’s remise og værkstedsbygning.
21.09.1991: Gotha G4-65 ledvogn nr. 730 fra 1965. Vognen blev skrottet i 1996.21.09.1991: Gotha G4-65 ledvogn nr. 730 fra 1965. Vognen blev skrottet i 1996.
21.09.1991: Vogntog bestående af Gotha T57 motorvogn nr. 754 fra 1958 med to Gotha bivogne ved Rostock Zoo. Motorvognen blev skrottet i 1993.21.09.1991: Vogntog bestående af Gotha T57 motorvogn nr. 754 fra 1958 med to Gotha bivogne ved Rostock Zoo. Motorvognen blev skrottet i 1993.
Arbejdsvogne
21.09.1991: LOWA ET54 motorvogn nr. 559 fra 1955. Vognen blev skrottet i 1997.21.09.1991: LOWA ET54 motorvogn nr. 559 fra 1955. Vognen blev skrottet i 1997.
21.09.1991: LOWA ET54 motorvogn nr. 554 fra 1955. Vognen indgik oprindelig i den daglige drift, men ombyggedes i 1980'erne til kombineret skole- og sneplovsvogn.21.09.1991: LOWA ET54 motorvogn nr. 554 fra 1955. Vognen indgik oprindelig i den daglige drift, men ombyggedes i 1980’erne til kombineret skole- og sneplovsvogn.
21.09.1991: Wismar T2 motorvogn nr. 551 fra 1926. Vognen ombyggedes til skolevogn i 1985 for i 1997 at overgå til Kulturhistorisches Museum i Wismar, hvor den blev ført tilbage til sit oprindelige udseende.21.09.1991: Wismar T2 motorvogn nr. 551 fra 1926. Vognen ombyggedes til skolevogn i 1985 for i 1997 at overgå til Kulturhistorisches Museum i Wismar, hvor den blev ført tilbage til sit oprindelige udseende.
21.09.1991: Gotha EB54 motorvogn nr. 580 fra 1956. Efter at have været indsat i passagertrafikken ombyggedes vognen i 1980'erne til godsvogn. I 1990 ombyggedes den til vintertjenestevogn for så at blive skrottet i 2010.21.09.1991: Gotha EB54 motorvogn nr. 580 fra 1956. Efter at have været indsat i passagertrafikken ombyggedes vognen i 1980’erne til godsvogn. I 1990 ombyggedes den til vintertjenestevogn for så at blive skrottet i 2010.
21.09.1991: Gotha EB54 motorvogn nr. 580 fra 1956. Efter at have været indsat i passagertrafikken ombyggedes vognen i 1980'erne til godsvogn. I 1990 ombyggedes den til vintertjenestevogn for så at blive skrottet i 2010.21.09.1991: Gotha EB54 motorvogn nr. 580 fra 1956. Efter at have været indsat i passagertrafikken ombyggedes vognen i 1980’erne til godsvogn. I 1990 ombyggedes den til vintertjenestevogn for så at blive skrottet i 2010.
21.09.1991: Lige efter Die Wende var Trabanten stadig at se som tjenestevogn.21.09.1991: Lige efter Die Wende var Trabanten stadig at se som tjenestevogn.
Museumsvogne
21.09.1991: Museumsvogn nr. 26 er en Wismar T2 motorvogn fra 1926. Vognen ombyggedes til sit oprindelige udseende i løbet af 1980'erne.21.09.1991: Museumsvogn nr. 26 er en Wismar T2 motorvogn fra 1926. Vognen ombyggedes til sit oprindelige udseende i løbet af 1980’erne.
Total Page Visits: 2433
Total Website Visits: 865778

Skriv en kommentar/besked (write a comment/message)

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *