(Lettere redigeret 04.05.2020).
Historie | ||
Metro do Porto driver også en lille “side-geschäft”, kunne man næsten tillade sig at sige – Funicular dos Guindais.
Funicularen blev oprindeligt taget i drift den 4. juni 1891, hovedsagelig som godselevator, mellem Batalha og Ribeira nede ved Douro. Allerede den 5. juni 1893 blev den igen indstillet på grund af uheld, og der gik mere end hundrede år, før man gik i gang med en rekonstruktion. Den nye funicular blev taget i brug den 19. februar 2004 og drives altså af Metro do Porto. Nu bruges den ikke længere til godstransport, men udelukkende til persontransport. Funicularen indgår i Andante-systemet.
|
Drift | ||
På det øverste stykke kører funicularen først vandret i en 90 m lang tunnel, hvorefter det går stejlt nedad de sidste 191 m. Højdeforskellen er på 61 m, og turen tager 3 min. Den gennemsnitlige hældning er 20%, men på det stejle stykke ned mod Ribeira er den maximale hældning oppe på 45%. Tunnelen er ikke en del af den oprindelige kabelbane, men blev ligesom den nye “bjerg”-station bygget i forbindelse med rekonstruktionen af kabelbanen i begyndelsen af 2000-tallet.
Banen betjenes af to kabiner, der hver kan rumme 25 passagerer. På grund af den meget uens hældningsgrad har vognene et “harmonika”-system, som hele tiden sørger for, at vognkassen holdes vandret. De to vogne mødes øverst lige på overgangen mellem det flade og stejle stykke.
Funicular dos Guindais havde i 2008 ca. 400.000 passagerer. I de efterfølgende år steg dette tal støt og var i 2011 vokset til 493.095. Herefter fulgte nogle år med vigende passagertal, som i 2014 var nede på 442.127. Siden er det på ny gået fremad, og i 2017 var der hele 640.756, som benyttede sig af funicularen.
|
Total Page Visits: 1445
Total Website Visits: 936747