På denne side finder du en præsentation af de vogne, som Rostocker Straßenbahn AG har erhvervet efter murens fald og DDR’s ophør i 1989. Du kan skrolle ned over siden, men du kan også klikke dig frem til de enkelte vogntyper herunder ved at klikke på RSAG-logoerne til venstre.
|
|||
I det meste af DDR-tiden var Rostocks sporveje præget af materiel, der var købt brugt hos andre østtyske sporvejsselskaber, og som ofte havde en noget tvivlsom kvalitet. Først da det lakkede mod enden for DDR, blev det besluttet at anskaffe helt nye vogne fra Tatra i Prag, men de nye vogne kom først i drift i Rostock efter murens fald. I første omgang anskaffede Rostocker Nahverkehr 12 motorvogne og 6 tilsvarende bivogne, som alle kom i drift i løbet af 1990. I 1991 kom så yderligere 12 motorvogne til. VogntypenMotorvognen er en enretnings bogievogn med gummiaffjedrede hjul, den er 14,5 meter lang og er forsynet med fire TE 023 motorer, der hver har en ydelse på 43 kW. Desuden har den energibesparende TV-3 chopperstyring. Den havde oprindelig 3 foldedøre, forrest og bagest med tre fløje og i midten med fire. Ved leveringen var vognen forsynet med den traditionelle rhombepantograf og malet i den cremegule farve, som var Rostocker Nahverkehrs designfarve på dette tidspunkt. Vogn nr. 704 var i 2013 den eneste Tatra T6A2 driftsvogn, som havde bevaret sin oprindelige cremegule farve.Både motor- og bivogn har i hele vognens udstrækning højt gulv omkring 90 cm over skinneoverkanten. Motorvognen havde oprindelig 28 siddepladser, bivognen 29, der for de flestes vedkommende er placeret fremad i kørselsretningen. Stolene var oprindelig udført i skålformet plast, men allerede i 1991 blev der monteret polstring på sæderne. Tatra-vogn nr. 701, som den så ud indvendigt i 2014.Tatra vogn nr. 701 er totalreklame for byens førende fodboldhold Hansa Rostock – også indvendigt.ModerniseringerSiden vognenes indsættelse blev der ofret mange penge på modernisering af disse. Som nævnt fik sæderne polstring allerede i 1991, og i 1993-94 blev skydevinduerne af sikkerhedsgrunde erstattet af klapvinduer. I samme periode blev bremserne forbedret, de gummifjedrede hjul blev erstattet af en ny og bedre type, såkaldte Bochumer hjul af type Bo84, og vognene fik nye matrix destinationsskilte, også indvendigt, til angivelse af f.eks. næste stoppested. I 1992 besluttede RSAG, at selskabet skulle satse på lavgulvsledvogne. Disse skulle leveres med Einholm etbenspantograf, og derfor blev Tatra nr. 613, senere nr. 701, forsøgsvis forsynet med en sådan. Nr. 701 bevarede denne pantograf resten af sin driftstid, mens de øvrige Tatra motorvogne bevarede den oprindelige type. Tatra vogn nr. 701 (ex nr. 613) fik i 1992 forsøgsvis påmonteret en Einholm etbenspantograf, som den – som eneste Tatra vogn – bevarede, til den blev taget ud af drift.En ny moderniseringsbølge satte ind i perioden 1996-2001. Her erstattedes foldedørene med udadgående skydedøre, én foran og én bagtil samt en dobbelt midterdør. Gulvene fik ny skridsikker belægning, og man forbedrede støjdæmpningen i kabinen. For at skaffe plads til bl.a. cykler og barnevogne, evt. kørestole, reduceredes siddepladsantallet med én. Udvendigt fik vognene nye lygter, og der blev monteret skærme på bogierne for at dæmpe kørestøjen. I forbindelse med moderniseringen blev langt de fleste vogne ommalet til RSAG’s trafikblå design. Bivogne og omnummering af motorvogneneDa man i 1989-90 anskaffede de første Tatra-vogne, heriblandt de seks bivogne, var det med henblik på fleksibel dannelse af vogntog. Man kunne således køre med solomotorvogne, motorvogn + bivogn, motorvogn + motorvogn og endelig de såkaldte “stortog” bestående af motorvogn + motorvogn + bivogn. Passagertallene dalede dog meget stærkt umiddelbart efter DDRs ophør, og driften med stortog blev derfor kortvarig (sluttede allerede i 1991), og i løbet af 1996-97 blev alle seks bivogne taget helt ud af drift. I 2005-06 blev de solgt til den ungarske by Szeged. I forbindelse med bivognenes udrangering gik man over til at køre motorvognene i dobbelttraktion. Halvdelen af vognene “udnævntes” derfor til “førende vogn” og fik nye numre 701-12, mens de øvrige fik betegnelsen “førte vogne” og nye numre 801-12. Derfor blev frontkoblingerne på nr. 701-12 overflødige og tilsvarende med hækkoblingerne på nr. 801-12. Følgelig fik motorvognene monteret ny fronter eller hækpartier, der passede til vognenes udseende. I forbindelse med lavgulvsbivognenes indsættelse i driften i 2001-03 (se nedenfor) forsvandt opdelingen af motorvognene i de to kategorier, men nummereringen blev bibeholdt, og alle motorvogne fik samme front- og hækparti. Tatra T6A2 vogn nr. 708, som den så ud i 2014.Oversigt |
|||
Type: | Enretnings bogiemotorvogn, type T6A2 Enretnings bogiebivogn, type B6A2 |
||
Vognnumre: | T6A2: Oprindelig nr. 601-612 (leveret i 1990) og 613-624 (leveret i 1991). Omnummereret til 701-12 og 801-12 i midten af 1990’erne. B6A2: Nr. 801-06. |
||
Konstruktør: | ČKD Tatra | ||
Spænding: | 750 V DC | ||
Længde: | 14,5 meter | ||
Bredde: | 2,2 meter. | ||
Vægt: | Motorvognen: Cirka 18,1 tons (tom) Bivognen: Cirka 14,3 tons (tom) |
||
Sporvidde: | 1.435 mm | ||
Hastighed: | 55 km/h | ||
Vognens opbygning: | Bogievogn med 2 bogier | ||
Gulvhøjde: | 900 mm over skinneoverkant i hele vognen. | ||
Motorer: | 4 TE 023 motorer, hver med en ydelse på 45 kW. | ||
Styring: | TV3 thyristorer | ||
Antal pladser: | Motorvognen: Oprindelig 28 siddepladser og ca. ? ståpladser. I forbindelse med ombygning af vognene skaffedes plads til transport af cykler, barnevogne eller kørestole ved at inddrage én siddeplads. Bivognen: 29 siddepladser og ca. ? ståpladser. |
||
Kilder
|
|
|||
Den 30. juli 2014 satte Rostocker Straßenbahn AG (RSAG) de første 2 af i alt 13 nye sporvogne i drift. Resten af vognene blev leveret i løbet af 2014, og det betød enden for selskabets ca. 25 år gamle Tatra T6A2 motorvogne og Bombardier lavgulvsbivognene af type 4NBWE fra 2001-03 VogntypenDen nye vogntype, som bærer betegnelsen 6N2, er konstrueret af et konsortium bestående af Vossloh Kiepe GmbH og Vossloh España S.A. Den er 32 m lang (1,4 m længere end RSAGs øvrige ledvogne) og ved perronkanten 2,30 m bred. Vognkassen i siddeniveau når dog en bredde på 2,65 m, hvilket gør vognen væsentlig mere rummelig og komfortabel end sine forgængere. Ved farvevalget er der gjort lidt op med RSAGs hidtidige design. I stedet for trafikblå (som RSAG kalder den farve, der hidtil har været anvendt) og cremehvid har man således valgt himmelblå og aluminium. Vossloh 6N2 ledvognen har 4 dobbelte og 2 enkelte skydedøre.Indvendig indretningVogntypen er en 100% lavgulvsvogn med trinløs ind- og udstigning, ligesom den er helt uden indvendige trin og siddepladspodier – når man lige ser bort fra de to allerbageste pladser, som er placeret med et lille trin op. Ud over siddepladserne har vognen fire multifunktionsområder, der er markeret med gul gulvbelægning, og som er beregnet for kørestole, rollatorer, børne- og klapvogne samt cykler. 6N2-vognens indre med informationsskærme og multifunktionsområder til bl.a. kørestole og cykler.Multifunktionsområde i 6N2 ledvognen. Stroppen på væggen kan bruges til fastspænding af cyklen, og man kan stå eller sidde ned og holde fast i barnevognen, og kørestolsbrugeren kan holde fast i gelænderet på væggen – bare for at nævne nogle af mulighederne.PassagerinformationPassagerinformationen sker indvendigt på fem 19-tommer fladskærme, hvor man kan følge med i, hvor man er på linjen. Skærmene har en størrelse og opløsning, der også gør dem læsbare for folk med synshandikap. Ud over det bliver alle stoppesteder – som i alle RSAG’s øvrige sporvogne og busser – meddelt i god tid over det indvendige højttalersystem; men Vossloh vognene har også udvendige højttalere, som kan informere passagererne på stoppestederne om linje og retning – et særligt hensyn til blinde og svagtseende. Anvendelsen af de udvendige højttalere skal dog først igennem en testfase, hvor både tilbagemeldinger fra brugerne og fra de omkringboende skal være med til at afgøre, om det er et system, der skal benyttes i den daglige drift. EnergiSåkaldte supercaps på vognens tag lagrer den energi, der opstår ved nedbremsning. Den oplagrede energi kan genanvendes ikke bare til accellerationen efter standsning, men også til klimatisering af vognens indre, hvad enten det drejer sig om opvarmning om vinteren eller nedkøling om sommeren. Derved henter vognen væsentlig mindre energi ud af ledningsnettet end den øvrige vognpark. CockpittetCockpittet – eller vognstyrerkabinen – er forsynet med monitorer, hvor vognstyreren kan se alt, hvad der foregår omkring og i vognen. Udvendige spejle er således afskaffet og erstattet af små videokameraer. Som noget nyt er adskillelsen af cockpittet fra passagerkabinen udført næsten helt i glas, så passagererne har en god mulighed for at følge med i, hvad der foregår fremad. I 6N2 vognen har passagerne næsten samme udsigt som vognstyreren gennem glasvæggen, som adskiller cockpit og passagerkabine.Som RSAG’s øvrige ledvogne har også typen 6N2 næsten to fronter. Men tag ikke fejl – det er en enretningsvogn, hvor det bageste “frontvindue” er forbeholdt passagererne, som det fremgår af billedet herunder.De eneste to stole i 6N2 vogntypen, som man skal gå et lille trin op til, er de to stole ved vognens bagrude.I månederne efter deres levering sås 6N2 vognene ofte som skolevogne. Her er det nr. 601, der er skueplads for en vognstyrers videreuddannelse.Oversigt |
|||
Type: | 100% lavgulvs enretningssporvogn, type 6N2 | ||
Vognnumre: | Nr. 601-13. | ||
Konstruktør: | Vossloh Kiepe GmbH og Vossloh España S.A. | ||
Spænding: | 750 V DC | ||
Længde: | 32 meter | ||
Bredde: | 2,65 meter på siddeniveau. 2,30 meter på niveau med perronoverkanten. |
||
Vægt: | Cirka 40 tons (tom) | ||
Sporvidde: | 1.435 mm | ||
Hastighed: | Begrænset til 60 km/t under driften. (max 70 km/t mulig) |
||
Vognens opbygning: | 5 vognled og 3 bogier (2 motorbogier og 1 løbebogie) |
||
Motorer: | 4 motorer, hver med en ydelse på 100 kW. | ||
Energilagring: | Supercaps (800 A) til begrænsning af energibelastningen ved accelleration samt til opvarmning hhv. nedkøling af passagerkabinen. | ||
Antal pladser: | 71 siddepladser 139 ståpladser (ved et gennemsnit på 4 personer pr. kvadratmeter). |
||
Kilder
|