Titsa: Busparken

(Senest opdateret 07.02.2023).

Leverandører

Titsas ca. 610 busser kommer fra flere busproducenter, som f. eks. Van Hool, Mercedes Benz, MAN, Volvo og Irisbus Iveco samt ikke mindst Scania. Når man lige ser bort fra Van Hool har alle de øvrige producenter et udpræget samarbejde med den spanske Castrosua koncern, som fremstiller karrosserier. Castrosua blev grundlagt i 1948 og er hjemmehørende i det nordvestlige Spanien (Santiago de Compostela) og består desuden af firmaerne Carsa, Insucar (hjemmehørende på De Kanariske øer) og Cidsa.

Det er dog ikke kun Castrosua gruppen, der leverer karrosserier til Titsas busser, også Noge og Irizar har leveret en del busser til selskabet. Noge har eksisteret siden 1964 og har hovedsæde i Arbúcies i Catalonien. Af Titsas busser har Noge leveret karrosserier til både Scania og Irisbus Iveco busser. Irizar er også en spansk karrosseri producent med rødder helt tilbage til 1889. Firmaet har især arbejdet sammen med Scania, men har dog også leveret karrosserier til Irisbus Iveco, Volvo og Mercedes. Irizar hører hjemme i byen Ormaiztegi i Baskerlandet, men har desuden en række fabrikker rundt omkring i verden.

Endnu en spansk karrosseri producent er repræsenteret i Titsas buspark. Det handler om firmaet Unvi, som blev dannet i 1995 og har specialiseret sig i produktionen af midi- og mikrobusser, busser med kørestolelifts og helt specielle bustyper som f.eks. biblioteksbusser og mobile kontorer mv.

Bustyper

Bustyperne er mange. Titsa har et stort antal 11-13 m lange standardbusser til indsættelse på de regionale linjer. Størsteparten af disse er højgulvsbusser. På de mest belastede ruter indsættes maxibusser på omkring 15 m i samme kvalitet som standard-busserne, men altså noget længere end disse og med to bagaksler, hvoraf den bageste er meddrejende. Begge disse typer domineres af Scania og Castrosua, men Scania har tillige leveret en del eksemplarer med Irizar karrosseri.

Både Scania og Irisbus Iveco har desuden leveret en del busser med karroseri fra Noge, heriblandt den luksusprægede Noge Touring bus.

Til de mindre benyttede ruter (typisk lokalruter og bybuslinjer) råder man over et antal midibusser, som er lidt kortere end standardbusserne (9-11 meter). F.eks. leverede Van Hool i 1990’erne et antal busser bygget op på et Mercedes Benz O405 chassis, og firmaet har i hvert fald indtil de seneste år leveret adskillige busser til Titsa, både midi-, standard- og ledbusser. I Santa Cruz ses desuden en række busser med lavt gulv i den forreste halvdel af bussen. Disse typer, som er leveret af både MAN, Volvo og Mercedes, kendes let ved, at de på fronten ved siden af vognnummeret har et lille kørestolssymbol, ligesom der over vinduerne i forreste del af vognen er malet Piso Bajo (dvs. lavt gulv). Disse bustyper har dog efterhånden opnået en alder, der gør, at de på vej ud af drift.

Til de helt trafiksvage ruter har Titsa hos Irisbus Iveco anskaffet et større antal minibusser med plads til blot ca. 37 passagerer. Disse busser er forsynet med karrosseri fra Unvi.

Endelig har Titsa også et antal ledbusser, som bl.a. er indsat på nogle af de trafiktunge linjer med udgangspunkt i Santa Cruz, Playa de las Americas og Los Cristianos. Ledbusserne er leveret af MAN og Van Hool og senest også Scania.

Oversigt

Herunder er det forsøgt at sætte de mange forskellige bustyper lidt i system. Titsa selv giver ikke mange oplysninger om vognparken på sin hjemmeside. Derfor har det været nødvendigt at søge oplysningerne på andre internetsider – sider, som det ikke er lige let at finde frem til, og hvis seriøsitet det ind imellem kan være svært at vurdere. Oplysningerne herunder er derfor sammenstykket af oplysninger fra en del forskellige websites, især siden www.phototrans.eu, fra en masse billedsider på flickr og ud fra mine egne iagttagelser.

Titsas interne nummerering af busserne udgør et særligt kapitel. Busserne nummereres kun fortløbende i grupper, og en bus med et lavt nummer kan udmærket være meget nyere end en med et højt nummer. Når Titsa modtager f.eks. 15 ens nye busser, starter man typisk med et 100-tal, f.eks. 1200, og nummererer dem fortløbende opefter, så langt der er behov. Resten af 1200-tallene bliver så ikke brugt, eller måske får en anden serie eller gruppe af busser numre fra 1250 og opefter. Busser, der leveres i samme år, kan blive placeret i meget forskellige nummergrupper. I 2019 blev der således leveret busser, hvor man starter med hhv. 2000, 8100, 8900 og 9400, mens vogne fra 2018 starter med nr. 5000, 8200, 8400, 8500 og 8700. Midt mellem alle disse grupper ligger så meget ældre busser med 3000-, 5900-, 7800- og 7900-numre. Og sådan kunne man fortsætte længe endnu.

Oversigten herunder er ordnet efter vognnummer-grupper og ikke kronologisk efter leveringstidspunktet.

Lidt data om de enkelte bustyper

Nr. 1200 – 12??

  • Chassis: Volvo B8RLE.
  • Karrosseri: Castrosua Magnus.E.
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med lavt gulv.
  • Leveringsår: 2015.
  • Billederne viser øverst nr. 1201 i januar 2016 og nederst nr. 1214 i januar 2019.
Nr. 1400 – 14??
  • Chassis: Volvo B11R.
  • Karrosseri: Castrosua Magnus.E.
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med højt gulv.
  • Leveringsår: 2015.
  • Billedet viser nr. 1405 i januar 2016.
Nr. 1500 – 15??
  • Chassis: Volvo B8R.
  • Karrosseri: Castrosua Magnus.E.
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med højt gulv.
  • Leveringsår: 2015.
  • Billedet viser nr. 1504 i januar 2019.
Nr. 1600 – 16??
  • Chassis: Volvo B11R.
  • Karrosseri: Castrosua Stellae 13M.
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med højt gulv.
  • Leveringsår: 2015.
  • Billederne viser nr. 1604 i januar 2019.
Nr. 2000 – 20??
  • Chassis: Scania K.
  • Karrosseri: Castrosua Magnus.E. 15m
  • Type: 3-akslet 15 meter lang maxibus med lavt gulv og meddrejende bagaksel.
  • Leveringsår: 2019.
  • Billedet viser nr. 2004 i januar 2020.
Nr. 2300 – 2313
  • Chassis: Scania K360UA.
  • Karrosseri: Castrosua Magnus.E 18LE.
  • Type: 18 meter lang ledbus med lavt gulv.
  • Leveringsår: 2017.
  • Billedet viser nr. 2313 i januar 2020.
Nr. 2400 – 2423
  • Chassis: Scania K360IB.
  • Karrosseri: Castrosua Magnus.E.
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med højt gulv.
  • Leveringsår: Nr. 2400-03 blev leveret i 2016, de øvrige i 2017.
  • Billedet viser nr. 2413 i januar 2018.
Nr. 2500 – 2521
  • Chassis: Scania K320IB.
  • Karrosseri: Castrosua Magnus.E.
  • Type: 9-11 meter lang midibus med højt gulv.
  • Leveringsår: 2016.
  • Billedet viser nr. 2501 i januar 2020.
Nr. 2700 – 2708
  • Chassis: Scania K410IB.
  • Karrosseri: Castrosua Stellae 15M HD.
  • Type: 3-akslet 15 meter lang maxibus med højt gulv og meddrejende bagaksel.
  • Leveringsår: Nr. 2700-03 blev leveret i 2016, de øvrige i 2017.
  • Billedet viser nr. 2703 i januar 2020.
Nr. 2800 – 29??
  • Chassis: Scania K320UB.
  • Karrosseri: Castrosua Magnus.E.
  • Type: ca. 9-11 meter lang midibus.
  • Leveringsår: 2016-17.
  • Billedet viser nr. 2805 i januar 2018.
Nr. 3001 – 3033
TITSA-108_IMG_14457
  • Chassis: Irisbus EuroRider C33A.
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 Magnus.
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med højt gulv.
  • Leveringsår: 2003-08.
  • Billedet viser nr. 3010 i januar 2012.
Nr. 3100 – 3125
TITSA-325_IMG_14584
  • Chassis: Irisbus EuroRider C31A.
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 Magnus.
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med højt gulv.
  • Leveringsår: 2004 -07.
  • Billedet viser nr. 3104 i januar 2012.
Nr. 3500 – 3519
TITSA-325_IMG_06956
  • Chassis: Scania.
  • Karrosseri: Noge Touring Intercity (ses også betegnet Noge Catalan).
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med højt gulv.
  • Leveringsår: Nr. 3500-09 blev leveret i 2004, resten i 2005.
  • Billedet viser nr. 3508 i 2009.
Nr. 3550 – 3554
  • Chassis: Irisbus EuroRider C33A.
  • Karrosseri: Noge Touring HD.
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med højt gulv.
  • Leveringsår: 2008.
  • Billedet viser nr. 3553 i januar 2014.
Nr. 3600 – 3612.
TITSA-325_IMG_14524
  • Chassis: MAN 18.310.
  • Karrosseri: Van Hool T915CL.
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med højt gulv.
  • Leveringsår: De tre første vogne leveredes i 2006, de øvrige i 2007.
  • Billedet viser nr. 3603 i januar 2012.
Nr. 4150 – 4165
  • Chassis: Scania K310IB.
  • Karrosseri: Castrosua Magnus II.
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med højt gulv.
  • Leveringsår: 2009.
  • Billedet viser nr. 4155 i januar 2019.
Nr. 4350 – 4379
TITSA-493_IMG_10944
  • Chassis: Scania L94IB.
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 Intercity.
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med højt gulv.
  • Leveringsår: 2000.
  • Billedet viser nr. 4376 i februar 2012.
Nr. 4380 – 43??
  • Chassis: Scania K114EB.
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 Magnus.
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med højt gulv.
  • Leveringsår: 2003.
  • Billedet viser nr. 4390 i januar 2016.
Nr. 4600 – 4609
og 5100 – 5126
TITSA-908_IMG_00899
  • Chassis: Mercedes_Benz O405.
  • Karrosseri: Van Hool A600 (Linea).
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med højt gulv.
  • Leveringsår: Sidste halvdel af 1990’erne??
  • Billederne viser nr. 4600 i februar 2009 og nr. 5120 i februar 2008.
Nr. 4800 – 4812
TITSA-234_IMG_06904
  • Chassis: MAN NÜ 263F.
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 City II.
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med lavt gulv.
  • Leveringsår: Formentlig omkring 1999-2000.
  • Billedet viser nr. 4811 i februar 2009.
Nr. 4900 – 4922
TITSA-907_IMG_00872
  • Chassis: Scania N94UB standard-bus med lavt gulv.
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 City.
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med lavt gulv.
  • Leveringsår: 1999-2001.
  • Billedet viser nr. 4915 i februar 2008.
Nr. 4950 – 4977
TITSA-910_IMG_12626
  • Chassis: MAN NL 263F (nr. 4964-4967 dog MAN NL 243F GNC).
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 City II
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med lavt gulv. Nr. 4964-4967 var busser drevet af naturgas.
  • Leveringsår: 2003.
  • De fire naturgasbusser blev i løbet af 2011 solgt til Valladolid, og Titsa har så vidt vides ikke siden haft busser, der har kørt på naturgas.
  • Billederne viser nr. 4970 i januar 2018 samt naturgasbus nr. 4966 i januar 2011.
Nr. 5000 – 5004
  • Chassis: Scania N320UB.
  • Karrosseri: Castrosua New City 12LF.
  • Type: 11-13 meter standardbus med lavt gulv.
  • Leveringsår: 2018.
  • Billedet viser nr. 5000 i januar 2019.
Nr. 5150 – 5158
TITSA-904_2014-3
  • Chassis: MAN.
  • Karrosseri: Van Hool A330.
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med lavt gulv.
  • Leveringsår: 2006.
  • Billedet viser nr. 5158 i januar 2014.
Nr. 5221 – 5227
  • Chassis: Irisbus 2000.18.7.
  • Karrosseri: Europolis Cacciamali.
  • Type: 9-11 meter lang midibus med lavt gulv.
  • Leveringsår: 2003.
  • Billedet viser nr. 5225 i januar 2014.
Nr. 5251 – 5261
  • Chassis: MAN D-826-LOH-06.
  • Karrosseri: Van Hool A308.
  • Type: 9-11 meter lang midibus med lavt gulv.
  • Leveringsår: 1999.
  • Billedet viser nr. 5255 i januar 2014.
Nr. 5262 – 5279
5280 -5288
  • Chassis: MAN?.
  • Karrosseri: Van Hool New A308.
  • Type: 9-11 meter lang midibus med lavt gulv.
  • Leveringsår: Nr. 5262-5279 leveredes i 2003-06, mens nr. 5280 – 5288 leveredes i 2006 og 2008.
  • Nr. 5280 – 5288 har et markant anderledes udseende end nr. 5262 – 5279. En del af vognene i sidstnævnte gruppe er siden 2017 blevet omlakeret i Titsas nye helt grønne design.
  • Billederne viser øverst nr. 5274 i januar 2013, dernæst samme vogn i sit nye grønne design i januar 2019 og endelig nr. 5287 i januar 2014.
Nr. 5400 – 5466
TITSA-237_IMG_06876
  • Chassis: Mercedes-Benz O405N2.
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 City II.
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med lavt gulv.
  • Leveringsår: 1997-99.
  • Billedet viser nr. 5448 i februar 2009.
Nr. 5502 – 5503
TITSA-940_2014-1
  • Chassis: Mercedes-Benz 413 CDI.
  • Karrosseri: UNVI Sprinter.
  • Type: Minibus med højt gulv.
  • Leveringsår: 2000?.
  • Billedet viser nr. 5502 i januar 2014.
Nr. 5504 – 5511
  • Chassis: Iveco Daily 65.
  • Karrosseri: UNVI New Abraio.
  • Type: Minibus med højt gulv.
  • Leveringsår: 2007-2008.
  • Billedet viser nr. 5509 i januar 2016.
Nr. 5512 – 5550
TITSA-462_IMG_14566
  • Chassis: Iveco/Irisbus Daily 65.
  • Karrosseri: UNVI Compa.
  • Type: Minibus med højt gulv.
  • Leveringsår: Nr. 5012-22 leveredes i 2008 og de resterende i løbet af 2010-11.
  • Billedet viser nr. 5545 i januar 2012.
Nr. 5600 – 5631
  • Chassis: MAN 18.310 HOCL-NL.
  • Karrosseri: Castrosua CS 40 Magnus.LE.
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med lavt gulv.
  • Leveringsår: 2003 samt 2005-07.
  • Billedet viser nr. 5608 i januar 2016.
Nr. 5650 – 5661
  • Chassis: MAN NG313F.
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 City II.
  • Type: 18 meter lamng ledbus med lavt gulv.
  • Leveringsår: Nr. 5650-5656 leveredes i 2000 og resten i 2005.
  • Billedet viser nr. 5652 i januar 2014.
Nr. 5700 – 5705
TITSA-910_15285
  • Chassis: MAN D2866 LOH 28.
  • Karrosseri: Van Hool AG300.
  • Type: 18 meter lang ledbus med lavt gulv.
  • Leveringsår: 2003.
  • Billedet viser nr. 5704 i januar 2015.
Nr. 5800 – 5801
  • Chassis: MAN NG363F.
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 Versus.
  • Type: 18 meter lang ledbus med lavt gulv.
  • Leveringsår: 2009.
  • Billedet viser nr. 5801 i januar 2014.
Nr. 5900 – 5923
TITSA-233_IMG_14442
  • Chassis: Volvo B7R.
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 Magnus.
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med lavt gulv.
  • Leveringsår: 2011.
  • Billedet viser nr. 5909 i januar 2012.
Nr. 7400 – 7407
TITSA-946_2014-1
  • Chassis: Irisbus EuroRider SRI C31.
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 Magnus.
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med højt gulv.
  • Leveringsår: 2007.
  • Billedet viser nr. 7406 i januar 2014.
Nr. 7500 – 75??
  • Chassis: Scania 124EB.
  • Karrosseri: Irizar Century II
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med højt gulv.
  • Leveringsår: 1998-2000.
  • Billedet viser nr. 7502 i februar 2008.
Nr. 7700 – 77??
TITSA-110_IMG_06875
  • Chassis: Scania L113CLB og Scania L94IB.
  • Karrosseri: Irizar InterCentury.
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med højt gulv.
  • Leveringsår: 1996-98.
  • Billedet viser nr. 7700 i februar 2009.
Nr. 7800 – 78??
TITSA-111_IMG_06924
  • Chassis: MAN 24.400 HOCLN.
  • Karrosseri: Irizar InterCentury.
  • Type: 3-akslet 15 meter lang maxibus med højt gulv og meddrejende bagaksel.
  • Leveringsår: 1998-99.
  • Billedet viser nr. 7801 i februar 2009.
Nr. 7850 – 7885
TITSA-111_IMG_12832
  • Chassis: Scania Scania K114EB6 og Scania K360UB.
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 Magnus.
  • Type: 3-akslet 15 meter lang maxibus med højt gulv og meddrejende bagaksel.
  • Leveringsår: Vognserien er leveret over årene 2006-2010.
  • Selv om vognene i denne gruppe ikke er bygget op på det samme chassis, er der ingen umiddelbart synlig forskel i vognenes udseende.
  • Billedet viser nr. 7878 i januar 2011.
Nr. 7900 – 7921
7922 – 7952
  • Chassis: Scania L94IB (nr. 7900-7921) og Scania K114EB (nr. 7922-7952).
  • Karrosseri: Castrosua CS.40 Magnus.
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med højt gulv.
  • Leveringsår: Nr. 7900-7921 leveredes i 2001, nr. 7922-25 i 2002, nr. 7926-7937 i 2003, nr. 7938-7947 i 2004 og resten i 2006.
  • Nr. 7900-7952 er slået sammen til én gruppe. Selv om de er bygget op på to forskellige chassiser, kan man ikke umiddelbart i udseendet kende forskel på de to typer.
  • Billederne viser nr. 7905 i januar 2014 og nr. 7936 i februar 2009.
Nr. 8200 – 82??
  • Chassis: Mercedes-Benz OC500.
  • Karrosseri: Castrosua Magnus.E LE (13M).
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med lavt gulv.
  • Leveringsår: 2018.
  • Billedet viser nr. 8203 i januar 2019.
Nr. 8400 – 84??
  • Chassis: Mercedes-Benz OC500L.
  • Karrosseri: Castrosua Magnus.E.
  • Type: 11-13 meter lang standarbus med højt gulv.
  • Leveringsår: 2018
  • Billedet viser nr. 8402 i januar 2020.
Nr. 8500 – 85??
  • Chassis: Mercedes-Benz OC500L.
  • Karrosseri: Castrosua Magnus.E 11,5m
  • Type: 9-11 meter lang midibus med højt gulv.
  • Leveringsår: 2018.
  • Billedet viser nr. 8502 i januar 2019.
Nr. 8700 – 87??
  • Chassis: Mercedes-Benz OC500L.
  • Karrosseri: Castrosua Stellae 15m.
  • Type: 15 meter lang maxibus med højt gulv og meddrejende bagaksel.
  • Leveringsår: 2018-19.
  • Billederne viser øverst nr. 8704 og nederst nr. 8701, begge i januar 2020.
Nr. 8800 – 88??
  • Chassis: Mercedes-Benz.
  • Karrosseri: Castrosua Magnus.E 10,5m
  • Type: 9-11 meter lang midibus med lavt gulv.
  • Leveringsår: 2019.
  • Billederne viser øverst nr. 8801 og nederst nr. 8800, begge i januar 2020.
Nr. 9400 – 94??
  • Chassis: MAN.
  • Karrosseri: Castrosua Magnus.E 13m
  • Type: 13 meter lang standardbus med højt gulv.
  • Leveringsår: 2019.
  • Billedet viser nr. 9406 i januar 2020.
Nr. 9500 – 95??
  • Chassis: MAN.
  • Karrosseri: Castrosua Magnus.E 13m
  • Type: 13 meter lang standardbus med højt gulv.
  • Leveringsår: ?.
  • Billedet viser nr. 9406 i januar 2020.
Nr. 9700 – 97??
  • Chassis: MAN.
  • Karrosseri: Castrosua Magnus.E.
  • Type: 15 meter lang maxibus med højt gulv.
  • Leveringsår: December 2022.
Nr. 9800 – 98??
  • Chassis: MAN.
  • Karrosseri: Castrosua Magnus.E.
  • Type: 11-13 meter lang standardbus med højt gulv.
  • Leveringsår: 2019.
  • Billederne viser nr. 9800 i januar 2020.
Total Page Visits: 2123
Total Website Visits: 936795

Skriv en kommentar/besked (write a comment/message)

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *