|
||
Titsas ca. 610 busser kommer fra flere busproducenter, som f. eks. Van Hool, Mercedes Benz, MAN, Volvo og Irisbus Iveco samt ikke mindst Scania. Når man lige ser bort fra Van Hool har alle de øvrige producenter et udpræget samarbejde med den spanske Castrosua koncern, som fremstiller karrosserier. Castrosua blev grundlagt i 1948 og er hjemmehørende i det nordvestlige Spanien (Santiago de Compostela) og består desuden af firmaerne Carsa, Insucar (hjemmehørende på De Kanariske øer) og Cidsa. Det er dog ikke kun Castrosua gruppen, der leverer karrosserier til Titsas busser, også Noge og Irizar har leveret en del busser til selskabet. Noge har eksisteret siden 1964 og har hovedsæde i Arbúcies i Catalonien. Af Titsas busser har Noge leveret karrosserier til både Scania og Irisbus Iveco busser. Irizar er også en spansk karrosseri producent med rødder helt tilbage til 1889. Firmaet har især arbejdet sammen med Scania, men har dog også leveret karrosserier til Irisbus Iveco, Volvo og Mercedes. Irizar hører hjemme i byen Ormaiztegi i Baskerlandet, men har desuden en række fabrikker rundt omkring i verden. Endnu en spansk karrosseri producent er repræsenteret i Titsas buspark. Det handler om firmaet Unvi, som blev dannet i 1995 og har specialiseret sig i produktionen af midi- og mikrobusser, busser med kørestolelifts og helt specielle bustyper som f.eks. biblioteksbusser og mobile kontorer mv. |
|
||
Bustyperne er mange. Titsa har et stort antal 11-13 m lange standardbusser til indsættelse på de regionale linjer. Størsteparten af disse er højgulvsbusser. På de mest belastede ruter indsættes maxibusser på omkring 15 m i samme kvalitet som standard-busserne, men altså noget længere end disse og med to bagaksler, hvoraf den bageste er meddrejende. Begge disse typer domineres af Scania og Castrosua, men Scania har tillige leveret en del eksemplarer med Irizar karrosseri. Både Scania og Irisbus Iveco har desuden leveret en del busser med karroseri fra Noge, heriblandt den luksusprægede Noge Touring bus. Til de mindre benyttede ruter (typisk lokalruter og bybuslinjer) råder man over et antal midibusser, som er lidt kortere end standardbusserne (9-11 meter). F.eks. leverede Van Hool i 1990’erne et antal busser bygget op på et Mercedes Benz O405 chassis, og firmaet har i hvert fald indtil de seneste år leveret adskillige busser til Titsa, både midi-, standard- og ledbusser. I Santa Cruz ses desuden en række busser med lavt gulv i den forreste halvdel af bussen. Disse typer, som er leveret af både MAN, Volvo og Mercedes, kendes let ved, at de på fronten ved siden af vognnummeret har et lille kørestolssymbol, ligesom der over vinduerne i forreste del af vognen er malet Piso Bajo (dvs. lavt gulv). Disse bustyper har dog efterhånden opnået en alder, der gør, at de på vej ud af drift. Til de helt trafiksvage ruter har Titsa hos Irisbus Iveco anskaffet et større antal minibusser med plads til blot ca. 37 passagerer. Disse busser er forsynet med karrosseri fra Unvi. Endelig har Titsa også et antal ledbusser, som bl.a. er indsat på nogle af de trafiktunge linjer med udgangspunkt i Santa Cruz, Playa de las Americas og Los Cristianos. Ledbusserne er leveret af MAN og Van Hool og senest også Scania. |
|
||
Herunder er det forsøgt at sætte de mange forskellige bustyper lidt i system. Titsa selv giver ikke mange oplysninger om vognparken på sin hjemmeside. Derfor har det været nødvendigt at søge oplysningerne på andre internetsider – sider, som det ikke er lige let at finde frem til, og hvis seriøsitet det ind imellem kan være svært at vurdere. Oplysningerne herunder er derfor sammenstykket af oplysninger fra en del forskellige websites, især siden www.phototrans.eu, fra en masse billedsider på flickr og ud fra mine egne iagttagelser. Titsas interne nummerering af busserne udgør et særligt kapitel. Busserne nummereres kun fortløbende i grupper, og en bus med et lavt nummer kan udmærket være meget nyere end en med et højt nummer. Når Titsa modtager f.eks. 15 ens nye busser, starter man typisk med et 100-tal, f.eks. 1200, og nummererer dem fortløbende opefter, så langt der er behov. Resten af 1200-tallene bliver så ikke brugt, eller måske får en anden serie eller gruppe af busser numre fra 1250 og opefter. Busser, der leveres i samme år, kan blive placeret i meget forskellige nummergrupper. I 2019 blev der således leveret busser, hvor man starter med hhv. 2000, 8100, 8900 og 9400, mens vogne fra 2018 starter med nr. 5000, 8200, 8400, 8500 og 8700. Midt mellem alle disse grupper ligger så meget ældre busser med 3000-, 5900-, 7800- og 7900-numre. Og sådan kunne man fortsætte længe endnu. Oversigten herunder er ordnet efter vognnummer-grupper og ikke kronologisk efter leveringstidspunktet. |
|
||
|
||
Nr. 1400 – 14??
|
|
|
Nr. 1500 – 15??
|
|
|
Nr. 1600 – 16??
|
|
|
Nr. 2000 – 20??
|
|
|
Nr. 2300 – 2313
|
|
|
Nr. 2400 – 2423
|
|
|
Nr. 2500 – 2521
|
|
|
Nr. 2700 – 2708
|
|
|
Nr. 2800 – 29??
|
|
|
Nr. 3001 – 3033
|
|
|
Nr. 3100 – 3125
|
|
|
Nr. 3500 – 3519
|
|
|
Nr. 3550 – 3554
|
|
|
Nr. 3600 – 3612.
|
|
|
Nr. 4150 – 4165
|
|
|
Nr. 4350 – 4379
|
|
|
Nr. 4380 – 43??
|
|
|
Nr. 4600 – 4609
og 5100 – 5126 |
|
|
Nr. 4800 – 4812
|
|
|
Nr. 4900 – 4922
|
|
|
Nr. 4950 – 4977
|
|
|
Nr. 5000 – 5004
|
|
|
Nr. 5150 – 5158
|
|
|
Nr. 5221 – 5227
|
|
|
Nr. 5251 – 5261
|
|
|
Nr. 5262 – 5279
5280 -5288 |
|
|
Nr. 5400 – 5466
|
|
|
Nr. 5502 – 5503
|
|
|
Nr. 5504 – 5511
|
|
|
Nr. 5512 – 5550
|
|
|
Nr. 5600 – 5631
|
|
|
Nr. 5650 – 5661
|
|
|
Nr. 5700 – 5705
|
|
|
Nr. 5800 – 5801
|
|
|
Nr. 5900 – 5923
|
|
|
Nr. 7400 – 7407
|
|
|
Nr. 7500 – 75??
|
|
|
Nr. 7700 – 77??
|
|
|
Nr. 7800 – 78??
|
|
|
Nr. 7850 – 7885
|
|
|
Nr. 7900 – 7921
7922 – 7952 |
|
|
Nr. 8200 – 82??
|
|
|
Nr. 8400 – 84??
|
|
|
Nr. 8500 – 85??
|
|
|
Nr. 8700 – 87??
|
|
|
Nr. 8800 – 88??
|
|
|
Nr. 9400 – 94??
|
|
|
Nr. 9500 – 95??
|
|
|
Nr. 9700 – 97??
|
|
|
Nr. 9800 – 98??
|
|