BVG: Linje 63
(Senest redigeret 06.07.2023)
Linjeføring fra 12.12.2004
Haeckelstraße – Schönweide S-bahnhof – Freiheit/Rathaus Köpenick – Köpenick S-Bahnhof – Hirtestraße
|
15.10.2012: Adtranz GT6-97 enretningsvogn nr. 1076 i Wilhelminenhofstraße ved Edisonstraße.
|
18.05.2013: AEG GT6-94 enretningsvogn nr. 1013 på endestationen i Hirtestraße tæt ved Köpenick S-Bahnhof.
|
18.05.2013: AEG GT6-94 enretningsvogn nr. 1041 på endestationen i Hirtestraße tæt ved Köpenick S-Bahnhof.
|
Linjeføring fra 13.12.2015
Adlershof (Karl-Ziegler-Straße) – S-bahnhof Adlershof – Köllnischer Platz – Rathaus Köpenick – S-bahnhof Köpenick – Mahlsdorf (Rahnsdorfer Straße)
|
21.07.2016: Adtranz toretningsvogn GT6-98ZR nr. 2011 på Lindenstraße ved Bahnhofstraße i Köpenick.
|
21.07.2016: Adtranz toretningsvogn GT6-98ZR nr. 2005 på Lindenstraße ved Bahnhofstraße i Köpenick.
|
21.10.2021: Endestationen ved S-Bahnhof Adlersdorf, som i et års tid op til 30.10.2021 var midlertidig endestation for linje 61 og 63 på grund af anlæggelsen af den nye sporvejsstrækning gennem Groß-Berliner Damm.
|
20.10.2021: Adtranz GT6ZO toretningsvogn nr. 2202 (ex GT6-98ZR nr. 2002) på endestationen ved S-Bahnhof Adlershof.
|
20.10.2021: Stoppestedet S-Bahnhof Spindlersfeld.
|
20.10.2021: Et kig ned ad Ottomar-Geschke-Straße fra stoppestedet S-Bahnhof Spindlersfeld.
|
20.10.2021: Adtranz GT6ZO toretningsvogn nr. 2202 (ex GT6-98ZR nr. 2002) ved stoppestedet S-Bahnhof Spindlershof.
|
20.10.2021: Adtranz GT6ZO toretningsvogn nr. 2209 (ex GT6-98ZR nr. 2009) ved stoppestedet S-Bahnhof Spindlershof.
|
20.10.2021: Et kig ned ad Oberspreestraße fra stoppestedet Köllnischer Platz.
|
20.10.2021: Stoppestedet Köllnischer Platz på Oberspreestraße.
|
20.10.2021: Bombardier GT6ZO toretningsvogn nr. 2232 (ex GT6-99ZR nr. 2032) ved stoppestedet Köllnischer Platz.
|
20.10.2021: Bombardier GT6ZO toretningsvogn nr. 2243 (ex GT6-99ZR nr. 2043) ved stoppestedet Köllnischer Platz.
|
21.10.2021: Linje 63 har endestation på stoppestedet Rahnsdorfer Straße i Mahlsdorf. Der er ikke vendesløjfe, men efter ankomst fortsættes lidt forbi stoppestedet, hvorefter der returneres via det modsatte spor på den ellers enkeltsporede strækning.
|
21.10.2021: Stoppestedet Rahnsdorfer Straße er et af stoppestederne på den enkeltsporede strækning på Hultschiner Damm, hvor der er krydsningsmulighed.
|
21.10.2021: Bombardier GT6ZO toretningsvogn nr. 2243 (ex GT6-99ZR nr. 2043) er netop ankommet til endestationen Rahnsdorfer Straße i Mahlsdorf.
|
21.10.2021: Bombardier GT6ZO toretningsvogn nr. 2243 (ex GT6-99ZR nr. 2043) parat til returnere fra endestationen Rahnsdorfer Straße i Mahlsdorf. På sporet til højre ses en linje 62 vogn på vej mod S-Bahnhof Mahlsdorf.
|
21.10.2021: Bombardier GT6ZO toretningsvogn nr. 2243 (ex GT6-99ZR nr. 2043) på vej ud fra endestationen Rahnsdorfer Straße i Mahlsdorf og ind på den enkeltsporede strækning på Hultschiner Damm.
|
21.10.2021: Bombardier GT6ZO toretningsvogn nr. 2224 (ex GT6-99ZR nr. 2024) er netop ankommet til endestationen Rahnsdorfer Straße i Mahlsdorf. Med en ventende linje 62 foran på vej mod S-Bahnhof Mahlsdorf kniber det lidt med pladsen ved perronen.
|
21.10.2021: Bombardier GT6ZO toretningsvogn nr. 2232 (ex GT6-99ZR nr. 2032) på Hultschiner Damm ved stoppestedet Erich-Baron-Weg.
|
21.10.2021: Stoppestedet Roseggerstraße er et af krydsningsstoppestederne på den enkeltsporede strækning ad Hultschiner Damm. Stoppestedet ses her i retning mod S-Bahnhof Mahlsdorf.
|
21.10.2021: Den enkeltsporede strækning ad Hultschiner Damm set fra krydsningsstoppestedet Roseggerstraße i retning mod Mahlsdorf Süd.
|
21.10.2021: Bombardier GT6ZO toretningsvogn nr. 2224 (ex GT6-99ZR nr. 2024) på Hultschiner Damm ved stoppestedet Roseggerstraße.
|
21.10.2021: Adtranz GT6ZO toretningsvogn nr. 2201 (ex GT6-98ZR nr. 2001) på Hultschiner Damm ved stoppestedet Roseggerstraße.
|
21.10 2021: Fra stoppestedet Mahlsdorf Süd og videre mod Köpenick og hele vejen til Adlershof er strækningen tosporet.
|
21.10 2021: Mahlsdorf Süd har også en vendesløjfe, som ligger lige syd for stoppestedet. På billedet anes sløjfens udmunding i det højre spor.
|
21.10.2021: Adtranz GT6ZO toretningsvogn nr. 2201 (ex GT6-98ZR nr. 2001) ved stoppestedet Mahlsdorf Süd.
|
21.10.2021: Stoppestedet Unter den Birken ligger kort før sporvognene fra Mahlsdorf kører ind i Köpenick. Bemærk, at det ikke trods stoppestedets navn er birkene, der dominerer omgivelserne.
|
|
21.10.2021: Adtranz GT6ZO toretningsvogn nr. 2201 (ex GT6-98ZR nr. 2001) på Bahnhofstraße ved Lindenstraße i Köpenick.
|
|
Linjeføring fra 30.10.2021
Landschaftspark Johannisthal – S-Bahnhof Adlershof – Köllnischer Platz – Rathaus Köpenick – S-Bahnhof Köpenick – Mahlsdorf (Rahnsdorfer Straße)
|
10.05.2023: Linje 63′ vendespor ved endestationen Landschaftspark Johannisthal ligger på Groß-Berliner-Damm. Sporvognen i baggrunden er ved at svinge ind til selve stoppestedet, som ligger i et grønt område uden for vejen.
|
10.05.2023: Bombardier GT6ZO toretningsvogn nr. 2235 (ex GT6-99ZR nr. 2035) på vendesporet ved endestationen Landschaftspark Johannisthal.
|
10.05.2023: Linje 63′ vendespor ved endestationen Landschaftspark Johannisthal på Groß-Berliner-Damm.
|
|
10.05.2023: Linje 63′ endestation Landschaftspark Johannisthal.
|
|
Vigtigste kilder
- Berliner Verkehrsbetriebes officielle hjemmeside, klik HER
- Se den aktuelle køreplan og linjekort: 63: 2022-12-11.
- Tram-Info, Wagenparklisten Berliner Verkehrsbetriebe, en privat hjemmeside med fortegnelse over vognparken i en lang række især tyske byer, klik HER
- Die Chronik für Berlins Nahverkehr von 1868 bis 2021, privat hjemmeside, der beskriver udviklingen af Berlins offentlige trafik med linjeændringer, vognpark og meget mere, klik HER
- Bilckpunkt Straßenbahn, tysk tidsskrift om især sporveje, der udkommer seks gange årligt
Total Website Visits: 865699