(Lettere redigeret 19.06.2020)
Kronologi | ||
11.08.1917
Linje J påbegynder driften mellem Van Ness Avenue/Market Street ad Market Street, Church Street indtil 30th Street, hvor der vendes i et trekantspor. Mellem 18th Street og 22nd Street har vejen en stigningsgrad på over 19%. Derfor kører linjen på dette stykke helt ude af gadeplan på et reserveret areal (Right of Way) gennem bl.a. Mission Dolores Park. Mens en række sporvognslinjer efter Anden Verdenskrig på grund af San Franciscos mange meget stejle gader blev omlagt til enten trolleybus- eller dieselbusdrift, så var netop dette reserverede areal en vigtig faktor i, at sporvejsdriften blev opretholdt på denne linje.
01.06.1918
Linje J forlænges fra Van Ness Avenue ad Market Street til sløjfen ved færgeterminalen (Ferry Loop ved Ferry Building).
27.03.1949
Endestationen i den nordlige ende af Market Street ændres fra sløjfen ved færgeterminalen til East Bay Terminal.
17.06.1981
Tunnellen under Market Street bliver taget i brug på hverdage, og der indsættes Boeing Vertol light rail vogne på linjen. Lørdage og søn- og helligdage er det dog stadig PCC-vognene, der varetager driften på Market Street.
20.09.1982
MUNI Metro påbegynder driften i fuldt omfang, og PCC vognene udgår helt af driften.
1991
Der lægges spor fra endestationen ved 30th Street ad San Jose Avenue til Balboa Park BART Station og Metro Center (dvs. metroens remise, værksteder, administration og driftscenter). Sporene bruges dog kun af de vogne, der enten skal i drift fra Metro Center eller i remise efter endt indsats.
19.06.1993
Linje J betjener strækningen mellem 30th Street og Balboa Park i hele driftstiden.
|
Total Page Visits: 1229
Total Website Visits: 822798