|
||
11.08.1917Linje J påbegynder driften mellem Van Ness Avenue/Market Street ad Market Street, Church Street indtil 30th Street, hvor der vendes i et trekantspor. Mellem 18th Street og 22nd Street har vejen en stigningsgrad på over 19%. Derfor kører linjen på dette stykke helt ude af gadeplan på et reserveret areal (Right of Way) gennem bl.a. Mission Dolores Park. Mens en række sporvognslinjer efter Anden Verdenskrig på grund af San Franciscos mange meget stejle gader blev omlagt til enten trolleybus- eller dieselbusdrift, så var netop dette reserverede areal en vigtig faktor i, at sporvejsdriften blev opretholdt på denne linje. 01.06.1918Linje J forlænges fra Van Ness Avenue ad Market Street til sløjfen ved færgeterminalen (Ferry Loop ved Ferry Building). 27.03.1949Endestationen i den nordlige ende af Market Street ændres fra sløjfen ved færgeterminalen til East Bay Terminal. 17.06.1981Tunnellen under Market Street bliver taget i brug på hverdage, og der indsættes Boeing Vertol light rail vogne på linjen. Lørdage og søn- og helligdage er det dog stadig PCC-vognene, der varetager driften på Market Street. 20.09.1982MUNI Metro påbegynder driften i fuldt omfang, og PCC vognene udgår helt af driften. 1991Der lægges spor fra endestationen ved 30th Street ad San Jose Avenue til Balboa Park BART Station og Metro Center (dvs. metroens remise, værksteder, administration og driftscenter). Sporene bruges dog kun af de vogne, der enten skal i drift fra Metro Center eller i remise efter endt indsats. 19.06.1993Linje J betjener strækningen mellem 30th Street og Balboa Park i hele driftstiden. |
Søg emner:
Kategorier
-
Seneste indlæg
- Mallorca: Sporvej? Nej – Elbusser? Ja 17. oktober 2023
- Torino: Nye Hitachi sporvogne 13. september 2023
- Berlin: M10 kører nu til Moabit 12. september 2023
- Folkemødet 2023 2. juli 2023
- Prag: Ny sporvejsstrækning taget i brug 1. juni 2023
- Lidt nyt fra Berlin 20. maj 2023
- Mallorca: Kommer sporvejen nu? 13. november 2022
- Brianza-linjerne indstillet 27. oktober 2022
- Nyt fra Mallorca 23. oktober 2022
- Rostocks nye sporvogn hedder TINA 3. juli 2022
- Folkemødet 2022 27. juni 2022
- BAT – økonomi, elbusser og køretid 4. december 2021
- Tramspotting i Berlin 14. november 2021
- Ny sporvejsstrækning i Berlin 1. november 2021
- BAT – lokalruter i udbud 10. oktober 2021
- BAT skal selv køre flere ruter 6. september 2021
- BAT får elbusser 26. februar 2021
- BVG: Farvel til Tatra 8. februar 2021
- RSAG skal have nye sporvogne 7. februar 2021
- BVG: Linje M17 bliver forlænget 7. februar 2021
Arkiv over indlæg
Seneste kommentarer
- Carl-Otto Toudal til Nyt fra Mallorca
- Brianza-linjerne indstillet | Carl-Ottos Trafikside til Milano: Brianza linjerne
- Carl-Otto Toudal til Rom: Skal man le eller græde?
- Ronni Svensson til Aakirkeby Turist- og Selskabskørsel
- ronni svensson til Folkemødet 2016