San Franciscos trolleybushistorie tog sin begyndelse 06.10.1935, da det private selskab Market Street Railway omstillede sin sporvejslinje 33 til trolleybusdrift. 07.09.1941 kom så den første offentligt ejede linje, da MUNI omstillede sporvejsdriften på den sydlige del af Van Ness Avenue til trolleybusser.
I 1944 blev Market Street Railway en del af det offentlige MUNI, og efter Anden Verdenskrig tog nettets udvikling for alvor fart. I perioden fra 1947 til 1952 blev en række af selskabets sporvognslinjer omstillet til trolleybusdrift.
I 1970’erne fremlagde MUNI en femårsplan, som bl.a. foreslog omlægning af dieselbusruter til trolleybusdrift. Årsagen var, at trolleybussen havde vist sig at være dieselbussen overlegen op ad de mange stejle bakker i byen. Den første diesellinje, som blev lagt om, var Sacramento Street linjen. Det skete 16.12.1981. Den senest oprettede trolleybuslinje er linje 31, som påbegyndte driften i løbet af 1994.
En enkelt trolleybuslinje blev indstillet 29.12.1995. Det drejer sig om linje 8 ad Market Street til Castro District. En del af denne strækning havde allerede i 1888 været betjent af kabelsporvogn. Efter jordskælvet i 1906 var driften skiftet til elektrisk sporvogn, som imidlertid 03.07.1949 blev omlagt til trolleybusdrift (linje 8). Men 01.09.1995 vendte sporvognen i form af veteranlinje F tilbage til Market Street og “tog livet af” trolleybuslinjen.
Ifølge bogen san Francisco’s Magnificent Streetcars, side 110, var der i 2013 i alt 14 trolleybuslinjer: 1, 3, 5, 6, 14, 21, 22, 24, 30, 31, 33, 41, 45 og 49. I foråret 2016 kunne det dog konstateres, at linje 2 i hvert fald til dels blev drevet med trolleybusser, mens linje 6 og 49 til gengæld blev betjent udelukkende af dieselbusser. Linje 6 betjentes af San Franciscos standard dieselbusser, mens linje 49 udelukkende blev betjent af ledbusser af den nye Clean Air Bus type. Siden er trolleybusserne – så vidt vides – vendt tilbage på linje 6, mens linje 49 efter planen igen skal betjenes af trolleybusser, når anlæggelsen af Van Ness Bus Rapid Transit forbindelsen er færdig (se evt. HER).
I 2016 bestod vognparken først og fremmest af typen Electric Transit 14TrSF. Electric Transit Inc. var et joint venture samarbejde mellem Škoda gruppen i Tjekkiet og AAI Corporation i USA fra 1994 til 2004. Selskabet leverede i perioden 1999-2004 i alt 238 toakslede trolleybusser og 33 ledbusser (15TrSF) til San Francisco. I 2016 var disse vogne ved at være godt udslidte og havde mange nedbrud, og ledvognsudgaven var forsvundet helt ud af driften.
I stedet for de udrangerede Electric Transit ledtrolleybusser anskaffede MUNI i perioden 2015-18 i alt 93 nye ledtrolleybusser fra amerikanske New Flyer af typen XT60. X står for hovedtypen Excelsior, T for trolleybus og 60 for bussens længde i fod, dvs. 18 meter (se billedet til venstre). I april/maj 2016 sås vogntypen primært på linje 14 i The Mission, men også på linje 30 ad Stockton Street og Columbus Avenue kunne kan man se mange vogne af den nye type.
I løbet af 2017-19 blev også 14TrSF vognene udrangeret og erstattet med standard trolleybusser fra New Flyer af typen XT40. I alt blev der anskaffet 185 vogne af denne type.
|