Billeder
|
06.05.2011: Indgangen til Museu do Carro Eléctrico i det tidligere el-værk i Massarelos.
|
06.05.2011: Hestesporvogn nr. 8 er en såkaldt Carro Americano, der leveredes til Porto i 1872.
|
06.05.2011: Fra 1874 blev vogn nr. 8 trukket af to heste. Senere blev den ændret til bivogn og var i drift indtil 1960’erne. Vognen restaureredes i 1990erne.
|
06.05.2011: Fra 1874 blev vogn nr. 8 trukket af to heste. Senere blev den ændret til bivogn og var i drift indtil 1960’erne. Vognen restaureredes i 1990erne.
|
06.05.2011: Motorvogn nr. 22 er en tidligere hestesporvogn fra Starbuck. Den blev ombygget til elektrisk drift i 1895-98 af A Construtora. Den er bygget på et Brill 21E chassis og blev ombygget til bivogn 1930rne. Ved restaureringen i 1990-91 fik den på nye motorer. Den har langsæder med 18 siddepladser.
|
06.05.2011: Motorvogn nr. 104 er en replika af en vogn, som leveredes omkring år 1900. Der var oprindelig tale om en hestesporvogn, som blev motoriseret i perioden 1900-1910. Den udstillede vogn blev bygget af STCP i 1996-97.
|
06.05.2011: Motorvogn nr. 100 er en replika af en vogn fra begyndelsen af 1900-tallet. Den oprindelige vogn blev ødelagt ved storbranden i Boavista remisen i 1928.
|
06.05.2011: Ifølge STCP havde sporvejsselskabet oprindelig mindst to af denne type åbne vogne med tværsæder til brug om sommeren.
|
06.05.2011: Motorvogn nr. 100 blev bygget af STCP i slutningen af 1990erne og stod færdig i 1995.
|
06.05.2011: Motorvogn nr. 163 stammer fra Brill i Philadelphia. Den kom til Porto i 1905 og var i drift indtil 1967. Vognen har 22 siddepladser, og den var forsynet med både forlygte og oplyst destinationsskilt. Den blev restaureret i 1992-93.
|
06.05.2011: Motorvogn nr. 247 kom til Porto i 1909 og var i drift helt frem til 1980erne. Den er bygget af United Electric Car Compagny. I 1925 gennemgik vognen en større ombygning, som ændrede en del på det oprindelige udseende.
|
06.05.2011: Motorvogn nr. 250 er ud af en serie på 12 vogne (nr. 250-61), som blev bygget af CCFP i 1927-28. I slutningen af 1950erne blev de forsynet med italienske motorer fra Companhia Generale di Ellectricità.
|
06.05.2011: Motorvogn nr. 288 var én ud af 10 vogne (nr. 280-89), som CCFP i 1928 købte hos det belgiske firma Societé des Ateliers de Construction de Etablissements Familieureux. De 10 vogne skulle erstatte nogle af de vogne, som blev ødelagt ved branden i Boavista samme år.
|
06.05.2011: Motorvogn nr. 315 er ud af en serie på 16 vogne (nr. 300-15), som blev bygget af CCFP i 1929-30.
|
06.05.2011: Motorvogn 315 har store vinduer, som kan lukkes delvist op, og som om sommeren blev fjernet helt. I den periode var det på grund af den gode udluftning tilladt at ryge i vognene.
|
06.05.2011: I motorvogn nr. 315 sad man højt i forhold til vinduets nederste kant, derfor det lille rækværk inden for panoramavinduet, som man vist godt kan tillade sig at kalde det.
|
06.05.2011: Bivogn nr. 18 blev bygget af CCFP i 1934 til drift sammen med motorvognene af serie 300-15.
|
06.05.2011: Bivogn nr. 18 har 5 vinduer, som kan lukkes delvist op, og som blev fjernet helt om sommeren, hvor man så til gengæld måtte ryge i vognen.
|
06.05.2011: Motorvogn nr. 373 var ud af en serie vogne, som blev bygget af STCP i 1947-49. På grund af deres udseende fik de øgenavnet “pipis”, som var datidens betegnelse for elegante og forfængelige personer.
|
06.05.2011: Bivogn nr. 25 var den ene ud af to vogne (med øgenavnet “pipis”), som STCP byggede på sine værksteder i slutningen af 1940rne.
|
06.05.2011: Bivogn nr. 25 kørte kun som bivogn i en kort periode, hvorefter den blev motoriseret. Vognen blev ført tilbage til sit oprindelige udseende i 1990.
|
06.05.2011: Motorvogn nr. 500 blev bygget af STCP i 1951. Der er tale om en prototype, som aldrig blev sat i serieproduktion, og som var den sidste sporvogn, som blev bygget i Porto. Den har bl.a. automatiske døre og elektrisk klokke, og så var det første vogn i Porto med siddepladser til vognstyrer og konduktør.
|
06.05.2011: Godsvogn nr. 66 var en af i alt 15 vogne, som blev brugt til at transportere kul fra S. Pedro da Cova minerne til el-værket i Massarelos.
|
06.05.2011: Ud over kul blev denne vogntype også brugt til transport af aske eller materialer til reparation af sporene.
|
06.05.2011: Godsvogn nr. 80 er en ud af 12 vogne, som blev brugt til at transportere kurve med fisk fra Matosinhos til Portos markeder.
|
06.05.2011: Mens kurvene med fisk blev anbragt på godsvognen, tog fiskerkonerne plads inde i motorvognen, som trak den af sted. Godsvogn nr. 80 er sandsynligvis bygget i 1932 af CCFP.
|
06.05.2011: Tårnvogn nr. 49 blev brugt til reparation af luftledningen. Platformen kunne manuelt løftes til en højde af 5,3 m over skinneoverkanten. I vognen var der et lille værksted med materialer til reparation af ledningen. Bygget af CCFP i 1932.
|
06.05.2011: Denne bil (“Hansa Lloyd”) blev købt i Tyskland i 1932. Fra dens løfteplatform kunne der foretages reparationsarbejder på luftledningen, og i kabinen var der plads til 5 arbejdere.
|
06.05.2011: BUT trolleybus med Metrovick motor. Vognen er fra 1958-59. Trolleybusserne var tænkt som sporvognenes afløser, og der kom endda dobbeltdækker trolleybusser i drift. Men trolleybusserne overlevede altså ikke sporvejen.
|
06.05.2011: Ud over det rullende materiel er der udstillet en række effekter som f.eks. uniformer.
|