|
||
Sporvejen i Szczecin består af 12 linjer. Systemet er normalsporet og har være i drift siden 1879, da byen lå i Østpreußen og hed Stettin. Sporvejsnettet er på ca. 64 kilometer, og den samlede strækningslængde når op på omkring 113 kilometer. Alle endestationer, elleve i alt, har vendesløjfer, ligesom der er vendesløjfe ved trafikknudepunktet Basen Górniczy. Dette stoppested fungerer dog ikke længere som endestation, efter at en ny hurtigsporvej mellem Basen Górniczy og Turkosowa blev taget i brug 29.08.2015. Der er to remiser, Golęcin i Wiszesława og Pogodno på Wojska Polskiego. Systemet har kun daglinjer, da driften på natsporvogne blev indstillet i 1996. Driften af sporvejen er lagt i hænderne på Tramwaje Szczecińskie Spółka z oo (Szczecins Sporveje) på vegne af ZDiTM (Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego), som er Szczecins Vej- og Bytransportmyndighed. Tramwaje Szczecińskie Spółka z oo blev til i 2009 ved omdannelse af det hidtidige selskab Miejski Zakład Komunikacyjny til et aktieselskab i forbindelse med en reorganisering af den kommunale administration. Ud over de 12 daglinjer er der om sommeren (juli-august) drift på en turistlinje om søndagen, ligesom systemet også har nogle særlinjer (linje 14-16), der kun kommer i drift ved særlige lejligheder, f.eks. når der forventes forøget trafik til den centrale kirkegård. Mens særlinjerne drives af Tramwaje Szczecińskie, så varetages driften af turistlinjen af Szczecinskie Towarzystwo Milosników Komunikacji Miejskiej, som er en forening af sporvejsentusiaster, som dannedes i 1998. Foreningen har omkring 40 medlemmer, og dens hovedformål er at udgive publikationer om den offentlige trafiks historie i Szczecin samt bevare og restaurere historiske sporvogne og busser. Til driften på turistlinjen har foreningen fem sporvogne. |
|
||||
|
||||
Lidt data om sporvejens stamnet pr. 29.08.2015 |
||||
Linje | Rute | Længde | Køretid | Drift |
1 | Głębokie – Potulicka |
9,4 km | 34-35 min | I myldretiderne: 12 minutters drift Øvrige tidsrum: 20-24 minutters drift. |
2 | Dworzec Niebuszewo – Turkusowa |
11,5 km | 30 min | Generelt 12 minutters drift, bortset fra de trafiksvage tidsrum om aftenen på hverdage samt morgen og aften i weekenden, hvor der køres med 20 minutters drift. |
3 | Las Arkoński – Pomorzany |
8,7 km | 33-34 min | Generelt 12 minutters drift, bortset fra de trafiksvage tidsrum om aftenen på hverdage samt morgen og aften i weekenden, hvor der køres med 20 minutters drift. |
4 | Krzekowo – Pomorzany |
7,7 km | 26-27 min | Kører på hverdage uden for sommerferien mellem kl. ca. 7 og 17 i 24 minutters drift. |
5 | Krzekowo – Stocznia Szczecińska |
7,6 km | 28-29 min | Generelt 12 minutters drift, bortset fra de trafiksvage tidsrum om aftenen på hverdage samt morgen og aften i weekenden, hvor der køres med 20 minutters drift. |
6 | Gocław – Pomorzany |
10,9 km | 35-36 min | Generelt 12 minutters drift, bortset fra de trafiksvage tidsrum om aftenen på hverdage samt morgen og aften i weekenden, hvor der køres med 20 minutters drift. |
7 | Krzekowo – Turkusowa |
14,1 km | 35-36 min | Generelt 12 minutters drift, bortset fra de trafiksvage tidsrum om aftenen på hverdage samt morgen og aften i weekenden, hvor der køres med 20 minutters drift. |
8 | Gumieńce – Turkusowa |
13,0 km | 33 min | Generelt 12 minutters drift, bortset fra de trafiksvage tidsrum om aftenen på hverdage samt morgen og aften i weekenden, hvor der køres med 20 minutters drift. |
9 | Głębokie – Potulicka |
8,9 km | 32-35 min | Generelt 12 minutters drift, bortset fra de trafiksvage tidsrum om aftenen på hverdage samt morgen og aften i weekenden, hvor der køres med 20 minutters drift. |
10 | Las Arkoński – Gumieńce |
9,5 km | 36 min | Myldretiderne: 12 minutters drift, ellers 24 minutters drift. Kun drift på hverdage ca. kl. 6-19, weekenden ca. 9-17. |
11 | Ludowa – Pomorzany |
8,7 km | 35 min | Generelt 12 minutters drift, bortset fra de trafiksvage tidsrum om aftenen på hverdage samt morgen og aften i weekenden, hvor der køres med 20 minutters drift. |
12 | Dworzec Niebuszewo – Pomorzany |
6,9 km | 29 min | I myldretiden: 5-7 minutters drift ellers generelt 12 minutters drift, bortset fra de trafiksvage tidsrum om aftenen på hverdage samt morgen og aften i weekenden, hvor der køres med 20 minutters drift. |
|
||
Siden 2015 – og især i begyndelsen af 2020’erne – har sporvejssystemet gennemgået og gennemgår fortsat her ultimo 2023 omfattende fornyelser af et meget nedslidt fast anlæg. Det har betydet, at bogstaveligt talt alle linjer på et eller andet tidspunkt har været omlagt, og at det har været lidt svært at finde ud af, om der er foretaget større ændringer i stamnettet. Mens dette skrives, er f.eks linje 3 helt indstillet, mens linjerne 2, 5, 6, 7, 10 og 12 er omlagt, og kun linjerne 1, 8, 9 og 11 kører ad deres normale rute. Selv om hovedvægten således nu i flere år har ligget på vedligeholdelse og forbedring af det eksisterende sporvejsnet, så har både 2020 og 2021 dog også budt på udvidelser af sporvejsnettet. 25.07.2020 forlængedes linje 3 fra sin daværende endestation Las Arkonski ad gaden Arkońska og via Rondo Olszewskiego til en ny endestation Zajezdnia Pogodno (ved den ene af sporvejens remiseanlæg). Las Arkonski fungerer dog stadig som endestation, idet det kun er hveranden vogn, der fortsætter helt til Zajezdnia Pogodno. Denne strækning er ca. 1,6 km lang. 18.12.2021 blev linje 1 for første gang i mere end 60 år flyttet fra sin hidtidige endestation Głębokie og fra Rondo Olszewskiego via en nyanlagt strækning i gaden Władysława Szafera ført til en ny endestation ved Osiedle Zawadzkiego. Den nye strækning på ca. 1,1 km synes således fremover at skulle være en del af linje 1, eftersom den nu, hvor den ifølge https://www.zditm.szczecin.pl/ betjener sin normale rute, netop betjener strækningen mellem Władysława Szafera og Potulicka. Selv om linje 3 også fra den nye stræknings start blev forlænget fra Rondo Olszewskiego til Osiedle Zawadzkiego, er det til gengæld ikke helt klart, om dette også vil blive tilfældet, når linjen kommer i drift igen. Sløjfen ved Osiedle Zawadzkiego er firesporet, hvilket tyder på, at den skal være et større trafikknudepunkt, hvor der også er overgang til en række busruter. Det er således planen, at strækningen skal forlænges yderligere gennem Władysława Szafera og videre ad Szeroka og Żołnierska til Krzekowo endestationen. Det er der allerede taget højde for, idet sløjfen ved Osiedle Zawadzkiego er anlagt, så den kan nås fra begge sider, men hvornår strækningen mellem de to endestationer vil være færdiganlagt og kunne tages i brug er indtil videre uvist. |
Kilder og links
- Zditm’s (Transportmyndighederne i Szczecin) officielle hjemmeside, klik HER
- Swiatowy.org, vistnok privat hjemmeside om Szczecins sporvejshistorie, klik HER
- Wikipedia side om Osiedle Zawadzkiego sløjfen, klik HER
- YouTube: På tur med linje 1 til Osiedle Zawadzkiego, klik HER
- YouTube: På tur med linje 11 fra Osiedle Zawadzkiego, klik HER