Sporvidden er 1435 mm. På nær ganske korte afsnit, hvor den nye sporvej f.eks. krydser større gader, er hele strækningen lagt i reserveret areal. Mellem Corroios og Parque da Paz er sporvejen placeret langs hovedvej N10, hvor man har inddraget en del af vejarealet til traceen – måske lidt værd at notere sig, når man ved, hvor “hellig” privatbilen er på disse kanter.
Mellem Parque da Paz og Cova da Piedade passerer sporvejen først en nyanlagt bro og krydser ind igennem bebyggelsen til Ramalha. Her er på ny etableret et større broanlæg over motorvejen mellem Lissabon og Setúbal, inden man når Pragal.
Ved udkørselen fra Pragal mod Universidade passerer sporvejen på ny over en bro, hvorefter sporarealet enten er placeret i den ene side af vejbanen eller midt i denne, hvor arealet i begge tilfælde er taget fra det eksisterende vejareal. Mellem Boa Esperança og Fomega forlader sporvejen helt vejen og kører ind over nogle grønne områder.
Strækningen mellem Cova da Piedade og Cacilhas er placeret midt på hovedvejen gennem den tætte bebyggelse i Almada kommune. De tidligere 6-sporede avenuer (Avenida Bento Gonçalves, Avenida Dom Nuno Álvares Pereira og Avenida 25 de Abril) domineres nu helt af sporvejsanlægget, som har overtaget det meste af vejbanen fra biltrafikken. Der er således ved anlægget af sporvejen foretaget en markant trafiksanering af den tidligere gennemfartsvej, så den i dag ud over sporvejen stort set kun tjener lokale trafikformål. Flere steder er vejen ombygget til stillegade med næsten gågadeagtig karakter.
|