Milano har tidligere haft et større net af oplandssporveje. Fælles for disse var, at de udgik fra pladserne ved portene i bymuren (som i store træk lå langs ringlinjerne 29 og 30) og gik ud til en række byer i Milanos opland. Langt de fleste linjer forsvandt op gennem 1950-70erne. Nogle (de fleste) omstilledes til busdrift, mens andre opgraderedes til regional metrodrift, altså linjer på metroen, som forlængedes langt ud over bygrænsen.
 En del af oplandssporvejen fra Milano (Piazza Sire Raul) mod Vimercate og Vaprio blev i 1970’erne koblet på byens metrosystem. Ved stationen Cimiano kommer metroen op i lyset og fortsætter som forstadsbane ud til forstæderne Cologno Nord og Gessate.
Tilbage af oplandssporvejene, der blev drevet med sporvejsmateriel, var der ved årtusindskiftet kun de to såkaldte Brianza-linjer i Milanos nordlige omegn. Også disse var dog kun en lille rest af et tidligere langt større system. De centrale dele af de to sporvejslinjer blev efterhånden erstattet med metrodrift (M3 og M5), og kun på de yderste dele tog sporvognen over fra metroen.
Den ene linje blev oprettet som dampsporvej mellem Milano (Porta Volta) og Giussano via Desio og Seregno i september 1881. I 1886 indviedes en sidelinje fra Seregno til Carate, og i 1890 fulgte endnu en sidelinje fra Cusano til Monza via Milanino og Cinisello. Allerede i 1915 blev linjen mellem Monza og Milanino dog nedlagt, og i 1958 overgik samme skæbne yderstrækningen mellem Seregno og Giussano. 25.04.1982 var det så tid at indstille strækningen mellem Desio og Carate, mens driften mellem Cusano og Milanino indstilledes 18.04.1999.
Dampdriften på denne linje varede frem til 1926, hvor strækningen mellem Milano og Desio blev elektrificeret. Elektrificeringen af hele denne del af Brianza-linjerne var først tilendebragt i 1936.
Den anden linje blev oprettet som hestesporvej mellem Milano (Piazza Marengo) og Affori i 1882. Allerede i 1900 blev den dog omstillet til elektrisk drift, og i 1915 forlængedes linjen til Varedo og i 1920 til Limbiate Ospedale (Mombello).
Begge linjer, som har kørt under ATM siden 1939, fik i 1961 fælles endestation i Via Valtellina. Denne beholdt de indtil 19.04.1999, hvor de to linjer blev afkortet henholdsvis til strækningerne Ornato – Desio (linje 178) og Affori – Limbiate Ospedale (linje 179). Årsagen var metroanlægsarbejder ved Piazzale Maciachini (linje M3) og anlægget af den første metrotramvia nord linje til Niguarda.
Allerede i 2000 blev linje 178 yderligere afkortet fra Ornato i Niguardas sydlige udkant til Niguarda Dazio, og i 2004 fik linjen sin sydlige endestation ved Niguarda Parco Nord, hvor linjen fik forbindelse til den første af metrotramvia nord linjerne.
28.06.2009 blev kørslen på de to linjer på søn- og helligdage erstattet af busser, henholdsvis linje 166 mellem Ospedale Maggiore og Desio og linje 165 mellem Maciachini M3 og Limbiate.
I forbindelse med forlængelsen af Metrolinje 3 fra Affori til Comasina 26.03.2011 blev linje 179 samtidig afkortet fra Affori til Comasina.
Køreplanen på de to linjer var herefter temmelig beskeden, og ofte lå driften helt stille. Derfor var det vel også kun et spørgsmål om tid, før de sidste rester af systemet indstilledes helt, og det skete så 30.09.2022. Hvad der videre skal ske med hensyn til elektrisk skinnetrafik nord på fra Comasina er i skrivende stund yderst uvist.
|
Pingback: Brianza-linjerne indstillet | Carl-Ottos Trafikside