|
||
Rügen har jernbaneforbindelse til det tyske fastland via Stralsund og Rostock. Der er tale om to regionale linjer med betegnelsen RE9, der er sammenfaldende fra Stralsund til Lietzow og herfra forgrenes til henholdsvis Sassnitz og Ostseebad Binz:
Trafikken på strækningen blev i DDR-tiden udført af det statslige selskab, Deutsche Reichsbahn, men efter “die Wende” i 1989 overgik driften til Deutsche Bahn (DB). Det er stadig DB, som varetager vedligeholdelsen af spor og bygninger på strækningen samt udfører servicefunktioner på stationerne, men togdriften på regionallinje RE9 blev privatiseret 15.12.2019. Nu er det Ostdeutsche Eisenbahn GmbH (ODEG), der varetager denne opgave efter aftale med landesregeringen i Mecklenburg-Vorpommern. Fjerntrafikken til og fra Ostseebad Binz, som er den turistmæssigt helt store magnet på Rügen, bliver dog stadig drevet af DB. I højsæsonen er der mange daglige EC-, IC- og ICE-forbindelser mellem Binz og mange af de store tyske byer, som f.eks. München, Stuttgart, Karlsruhe, Köln og Berlin. Den anden endestation Sassnitz havde tidligere en vigtig rolle som færgeby, hvorfra færgelinjerne til bl.a. Trelleborg og Bornholm udgik. Fra stationen oppe i Sassnitz by gik der et havnespor ned til færgehavnen, hvor der også var en havnestation. Færgehavnen blev moderniseret tilbage i 1959 bl.a. med en ny stor terminalbygning og forbedrede tilkørselsforhold for biler. I 1986 åbnedes en ny stor færgehavn ca. 5-6 km syd for Sassnitz ved landsbyen Neu Mukran. Havnen, der blev anlagt på DDR-lederen Eric Honeckers initiativ, var udelukkende en godshavn, der officielt skulle fremme overførslen af varer mellem DDR og Sovjetunionen (Klaipeda i Litauen). Der etableredes et sidespor fra strækningen mellem Lietzow og Sagard ned til færgelejet. Både ved Lietzow og ikke mindst ved Neu Mukran anlagdes et meget stort sporareal til oprangering af godstogene, og i færgehavnen etableredes et anlæg til omsporing af godsvognene mellem vesteuropæisk normalspor og russisk bredspor. På ruten indsattes gigantiske jernbanefærger med to femsporede dæk. På sit højeste var der mere end 3000 ansatte i havnen, der var helt afspærret og lukket land for alle andre end de ansatte. Lidt mere uofficielt havde havnen også en stor militærstrategisk betydning under “Den kolde krig”, idet der foregik transporter af både våben og militærpersonel igennem den. Det er også siden kommet frem, at der adskillige gange er transporteret atomare sprænghoveder med færgerne og jernbanen over Rügen. Ud over den helt primære rute mellem Sassnitz og Klaipeda blev der også etableret fragtruter med jernbanefærger mellem Neu Mukran og henholdsvis Finland og Letland. Efter Østblokkens sammenbrud i 1989 gik overførslen af jernbanevogne voldsomt tilbage. Fra 1989 og frem til 1994 blev linjen mellem Sassnitz og Klaipeda især brugt til transport af de tidligere sovjetiske besættelsesstyrker ud af det tidligere DDR. Herefter gik man i gang med at ombygge havnen til persontrafik med en helt ny terminalbygning og tilkørsel for personbiler, ligesom det tidligere så omfattende sporareal indskrænkedes betydeligt. Det betød, at de to færgelinjer til Trelleborg (“Die Königslinie”) og Bornholm i januar 1998 kunne forlægges fra færgehavnen i Sassnitz til den nye Mukran Port. I den forbindelse blev havnesporet i Sassnitz nedlagt og fjernet, mens den tidligere havnestation blev bevaret. Den tjener dog ikke længere jernbanemæssige formål, men er bl.a. indrettet med café. Færgeanlægget i Sassnitz er bevaret som et mindesmærke med både færgelejer og terminalbygning. Der har tidligere været en offentlig tilgængelig udstilling i terminalen om færgetrafikkens historie, men alt er nu helt lukket og synes at forfalde ligeså stille og roligt. Mukran Port er et eksempel på, hvor hurtigt forudsætningerne for stort anlagte planer pludselig kan ændre sig markant. Der udskibes naturligvis stadig gods fra havnen, f.eks. kunne man for nogle år siden se store mængder af tunnelelementer til Københavns metro på havneområdet, men overførslen af jernbanevogne er helt ophørt. Til gengæld satser Mukran Port i dag på en lang række offshore aktiviteter, f.eks. i forbindelse med Nordstream gasledningen og serviceringen af den enorme vindmøllepark i Østersøen mellem Rügen og Bornholm. Både på gods- og passagerområdet går Deutsche Bahns transittrafik til specielt Sverige i dag via Rostock til Trelleborg og Göteborg, mens trafikken mod Baltikum går via Polen. Færgelinjen fra Neu Mukran til Klaipeda er således for længst et overstået kapitel (lukkede i 2013), og det samme gælder for et par fragtruter til Finland og Letland samt måske ikke mindst den 111 år gamle Die Königslinie. Linjen, der altså stammer helt tilbage fra 1909, blev indstillet i marts 2020 på grund af Corona-krisen. Indstillingen skulle vise sig ikke at være midlertidig, da Stena Line, som drev ruten, senere på foråret til offentlighedens store forbløffelse meddelte, at de ville indstille sejladsen permanent. Dette skete officielt allerede 08.04.2020. Selv om Stena Lines færge Sassnitz, som besejlede ruten, var en jernbanefærge, så overførte den i de seneste år faktisk kun én jernbaneforbindelse, det svenske private jernbaneselskab Snälltågets natekspres mellem Berlin og Malmø. Deutsche Bahn havde som sagt fra år tilbage flyttet deres aktiviteter til havnen i Rostock. Da indstillingen af Die Königslinie blev meddelt, betød det, at den eneste tilbageværende færgeforbindelse i Mukran Port ville være linjen til Bornholm! Denne betjenes i ferie højsæsonen dagligt, resten af året to-tre gange ugentligt og i de helt trafiksvage måneder med en enkelt ugentlig afgang eller slet ikke. Helt så galt gik det dog ikke. I juni 2020 meddelte et nyt færgeselskab, Die Königslinie, at de ville genoptage forbindelsen mellem Rügen og Sverige fra september 2020. Den nye forbindelse bliver drevet af Die Förde Reederei Seetouristik (FRS) fra Flensburg, som er moderselskabet for Die Weisse Flotte i Sassnitz. Det er planen at gennemføre to daglige dobbeltture med en hurtigfærge (katamaran) mellem Sassnitz og Ystad (og altså ikke længere Trelleborg). Færgen har plads til 700 passagerer og ca. 210 personbiler. Overfartstiden er to og en halv time mod den tidligere forbindelses ca. fire timer. Hen over sommeren 2020 blev havnene i Sassnitz og Ystad ombygget, så de kunne være klar til færgedriftens start i september. Mecklenburg-Vorpommerns Landesregering vedtog at give et tilskud på ca. 800.000 euro til anlægsudgifterne. Færgen, der besejler ruten, har FRS overtaget fra Fjord Line Rederiet, som har brugt den på sin forbindelse mellem Hirtshals og Kristansand. Ingen af de herefter eksisterende færgeforbindelser fra Mukran Port medtager altså jernbanevogne. Derfor er der slet ikke så meget brug for det store skinneareal til opstilling af godsvogne, som det tidligere var tilfældet, og store dele af sporarealet ved færgehavnen bliver i dag mestendels brugt til hensætning af udrangeret rullende materiel fra Deutsche Bahn.
|
Søg emner:
Kategorier
-
Seneste indlæg
- Torino: Nye Hitachi sporvogne 13. september 2023
- Berlin: M10 kører nu til Moabit 12. september 2023
- Folkemødet 2023 2. juli 2023
- Prag: Ny sporvejsstrækning taget i brug 1. juni 2023
- Lidt nyt fra Berlin 20. maj 2023
- Mallorca: Kommer sporvejen nu? 13. november 2022
- Brianza-linjerne indstillet 27. oktober 2022
- Nyt fra Mallorca 23. oktober 2022
- Rostocks nye sporvogn hedder TINA 3. juli 2022
- Folkemødet 2022 27. juni 2022
- BAT – økonomi, elbusser og køretid 4. december 2021
- Tramspotting i Berlin 14. november 2021
- Ny sporvejsstrækning i Berlin 1. november 2021
- BAT – lokalruter i udbud 10. oktober 2021
- BAT skal selv køre flere ruter 6. september 2021
- BAT får elbusser 26. februar 2021
- BVG: Farvel til Tatra 8. februar 2021
- RSAG skal have nye sporvogne 7. februar 2021
- BVG: Linje M17 bliver forlænget 7. februar 2021
- Får Palma endelig sin sporvej? 4. februar 2021
Arkiv over indlæg
Seneste kommentarer
- Carl-Otto Toudal til Nyt fra Mallorca
- Brianza-linjerne indstillet | Carl-Ottos Trafikside til Milano: Brianza linjerne
- Carl-Otto Toudal til Rom: Skal man le eller græde?
- Ronni Svensson til Aakirkeby Turist- og Selskabskørsel
- ronni svensson til Folkemødet 2016