(Lettere redigeret 08.09.2021)
Oversigt
På denne side omtales SFM’s tre vogntyper samt driftesforholdene. Klik på ikonet ud for det emne, du ønsker at læse om.
CAF, serie 61/62
|
||
Denne vognserie blev anskaffet i perioden 1995-2005 til afløsning af ældre omsporet materiel og i forbindelse med strækningsudvidelserne til Sa Pobla og Manacor i henholdsvis 2000 og 2003. Type 61 er dieselmotorvogne, som oprindeligt kørte to og to sammen (ryg mod ryg), og der leveredes i perioden i alt 22 sådanne vognsæt (nr. 61-01 – 61-46). Vognnummer 61-25 blev aldrig anvendt. Det skyldes, at et vognsæt bestående af 61-05 og 61-06 i februar 2002 forulykkede ved Sa Pobla, hvorved sidstnævnte blev totalskaldet. Derefter blev vogn 61-05 koblet sammen med en helt ny vogn 61-26. Ud over 61-06 blev siden også togsættene 61-09/61-10 og 61-41/61-42 taget ud af drift efter uheld.
For at forøge kapaciteten i togene anskaffedes i perioden 2000-2003 6 mellemvogne benævnt serie 62 (nr. 62-01 – 62-06). De blev koblet sammen med togsættene 61-13/61-14 – 61/23/61-24.
Efter elektrificeringen til Enllaç i 2012 var der kun beskedent brug for de på det tidspunkt 20 tilbageværende dieseltogsæt. De kørte typisk første morgentur fra Palma til henholdsvis Sa Pobla og Manacor og retur til Palma på det sidste tog om aftenen. Selv om togene medtog passagerer, havde denne kørsel lidt karakter af materieltransport, idet de to togsæt resten af dagen kørte i fast pendulfart på de to ikke-elektrificerede strækninger mellem Enllaç og henholdsvis Sa Pobla og Manacor. Som oftest så man et tovognstog mellem Enllaç og Sa Pobla og et trevognstog eller to sammenkoblede tovognstog på strækningen mellem Enllaç og Manacor. Efter elektrificeringen af hele jernbanenettet i 2018-19 er dieseltogene helt udgået af driften.
SFM prøvede at komme af med i hvert fald en del af det overskydende dieselmateriel. Ifølge netavisen Mallorca Zeitung (06.11.2014) skulle Angola tilbage i 2012 have været interesseret i at købe 10 vognsæt for en pris af 10,1 mio. euro. Imidlertid fik myndighederne i Angola et bedre tilbud fra Kina, så handelen gik i vasken. Noget tyder nu på, at den franske region Provence-Alpes-Cote d’Azur overtager 6 vognsæt til en pris af 3,1 mio. euro – nyprisen tilbage i 1995 var 6,6 mio. euro.
Lidt tekniske data:
|
||
CAF, serie 81/83
|
|||||
I forbindelse med elektrificeringen af strækningen mellem Palma og Enllaç indkøbte SFM hos Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (CAF) 13 helt nye elektromotortog. Det drejer sig om 5 stk. trevognstog bestående af to styrevogne serie 81 (nr. 81-01 – 81-10) og én mellemvogn serie 83 (nr. 83-01 – 83-05) og 8 stk. firvognstog bestående af to styrevogne serie 81 (nr. 81-11 – 81-26) og to mellemvogne serie 83 (nr. 83-07 – 83-21).
De 13 togsæt blev leveret i perioden 2010-2013. Efter indsættelsen har disse togsæt stået for langt hovedparten af trafikken på SFMs jernbane. Alle vognene er – naturligvis – højgulvsvogne (80 cm over skinneoverkanten), så der er trinløs indstigning i vognene fra de høje perroner. I de to styrevogne er der nærmest cockpittet et større areal, der er beregnet for cykler og kørestole.
Lidt tekniske data:
|
|||||
Vossloh, serie 91/93
|
|||||
Som et led i den politiske beslutning om at genetablere jernbanen fra Manacor til Artá bestilte SFM i 2009 6 stk. elektromotortog af tram-train typen. Modsat SFMs øvrige materiel, som alt sammen har højt gulv, er der tale om 50% lavgulvsvogne. De fire døre er alle placeret i lavgulvsområderne med en højde på 360 mm over skinneoverkanten. En del af stolene er til gengæld placeret på noget højere gulvarealer over bogierne.
Vognsættene, der består af tre fast sammenkoblede enheder med to motorvogne med betegnelsen serie 91 og en enkelt mellemvogn med betegnelsen serie 93 blev bygget af Vossloh Rail Vehicles i Valencia. Vognene blev leveret sideløbende med CAF 81/83 vognene i 2011-2012 og skulle altså have været sat ind i 2011.
Som nævnt ovenfor har vognsættene været indsat og afprøvet på Incaexprés i en kort periode. Ellers har de tilbragt det meste af tiden på remise- og værkstedsområdet i Son Rullan i udkanten af Palma. Den vognhal lige uden for Artá, der var tiltænkt denne vogntype, blev som omtalt andre steder her på siden aldrig færdigopført og taget i brug.
Lidt tekniske data:
Se evt. Vossloh Kiepes informationsbrochure om vogntypen HER.
|
|||||
Driften
|
||
Mallorcas jernbanelinjer udgår fra Estació Intermodal, der ligger under Plaça d’Espanya i centrum af Palma de Mallorca. Fra Estació Intermodal og yderligere to stationer i Palma kører jernbanen i tunnel, hvorefter den fortsætter som almindelig jernbane, hvor langt de fleste krydsninger med den øvrige trafik er ude af niveau eller med sikrede jernbaneoverskæringer. Kun ganske få småveje har usikrede overkørsler.
Jernbanen er dobbeltsporet fra Palma til Enllaç. Her deler banen sig i to grene til henholdsvis Manacor og Sa Pobla. På enkeltsporet mellem Enllaç og Manacor er der krydsningsmuligheder på stationerne i Sineu og ved Petra, mens den korte sidestrækning til Sa Pobla kun har krydsningsspor på stationen ved Llubi.
SMF driver fire jernbanelinjer:
Bortset fra linje T1e, der som nævnt kun kører enkelte morgenafgange, er der timedrift på alle linjer i tidsrummet fra lidt før kl. 6 til ved 21-tiden, hvilket betyder, at strækningen Estació Intermodal-Inca betjenes 3 gange i timen hver vej. Efter kl. 21 er der enkelte afgange på T2 og T3, indtil driften slutter ved 23-tiden. Efter indførelsen af M2 med 20 minutters drift i foråret 2013 kørte alle tog, dvs. T1, T2 og T3, på hverdage uden stop mellem Estació Intermodal og Marratxi. På lørdage samt søn- og helligdage, hvor M2 ikke kørte (og stadig ikke gør det), var der kun drift på linje T2 og T3 i tidsrummet lidt over 6 til ved 23-tiden med stop ved alle stationer.
Indtil elektrificeringen af nettet blev færdiggjort i 2018-19 måtte passagererne på T2 og T3 på Enllaç skifte til dieseltog for at komme videre til henholdsvis Sa Pobla og Manacor. Dette var den vigtigste funktion for stationen Enllaç, som ligger temmelig øde uden egentligt opland omkring sig. Da jeg på min første tur til Mallorca ville tage en tur med toget og købe en billet fra Palma til Enllaç, kiggede ekspedienten underligt på mig og sagde noget i denne retning: “Man køber ikke billet til Enllaç – der skifter man bare tog. Der er ingenting i Enllaç.” Men togene mellem Palma og Sa Pobla holder stadig efter elektrificeringens færdiggørelse ved Enllaç.
Man kan ikke lade være med at tænke på de meget interessante driftsforhold, der ville være opstået, hvis strækningen mellem Manacor og Artá var blevet til noget som oprindeligt planlagt. Så ville man på en tur tværs over øen mellem Palma og Artá have kunnet opleve to togskift (i Enllaç og Manacor) og være blevet transporteret med tre forskellige togtyper.
|
Total Page Visits: 292
Total Website Visits: 865782