Stationen i Sant Llorenç des Cardassar
|
Stationen i Sant Llorenç des Cardassar stod færdigrenoveret i 2009. Bygningen er opført i natursten og ligger i udkanten af byen højt over denne. Stationen har to perroner og skulle være dobbeltsporet, så den kunne bruges som krydsningsstation. Der er adgang til stationen ad en lang trappe nede fra byen, mens vejen, der fører ind til den næsten færdigindrettede stationsforplads er spærret.
Forpladsen er anlagt med handikap- og almindelig parkering, legeplads og busstoppesteder. På stationen skulle der være café, hvor noget af inventaret allerede er anskaffet, ligesom der er indrettet billetsalg og ventesal samt aftrædelsesbygning. Og så er stationen udsmykket med en meget karakteristisk moderne skulptur. Det hele fremstår meget velholdt. Der mangler altså blot spor og tekniske anlæg. Selv lysmasterne på perronerne er klar.
|
28.09.2014: I Sant Llorenç des Cardassar ville jernbanen være kommet ind højt over byen.
|
28.09.2014: Fra byen fører en lang trappe op til stationsområdet.
|
28.09.2014: Trapperne fører ind under traceen.
|
28.09.2014: Den i forhold til byen højtliggende indkørsel til Sant Llorenç des Cardassar (i retning fra Manacor).
|
28.09.2014: Perron 1 med stationsbygningerne. Forrest ses bygningen, der skulle være endt som café – man kan måske fornemme en lille plads til udendørsservering?
|
28.09.2014: På forpladsen er der opmalet parkeringsbåse – også til handikapbiler – ligesom der er en lille legeplads i tilknytning til den planlagte café.
|
28.09.2014: På forpladsen er der opmalet områder med Parkering Forbudt, hvor busserne med forbindelse til toget skulle have haft deres stoppested.
|
28.09.2014: Den lille toiletbygning skulle have haft to rum for damer og et for mænd (i den modsatte ende af bygningen). Om det bliver muligt for cyklister og vandrere at bruge bygningen vides ikke.
|
28.09.2014: Stationsforpladsen med legeplads og parkeringsbåse (handikapbåsene skimtes bag kaktussen til venstre).
|
28.09.2014: Afstanden mellem perronerne viser, at der skulle have være anlagt dobbeltspor på stationen.
|
28.09.2014: Stationen med toiletbygningen forrest, dernæst hovedbygningen med billetsalg og ventesal samt endelig fjernest cafébygningen.
|
28.09.2014: Den planlagte cafébygning.
|
28.09.2014: Den planlagte cafébygning, som den ville have taget sig ud på perronen.
|
28.09.2014: Som det ses er der anskaffet inventar til cafeen – men mon den åbner på noget tidspunkt?
|
28.09.2014: På hovedbygningen ses denne mindeplade fra åbningen af stationen 12.06.2009.
|
28.09.2014: Perron 2 ender i en lille plads, hvorfra der er udsigt over byen, og hvor der er placeret en markant skulptur.
|
28.09.2014: Umiddelbart efter stationen i retning mod Son Servera går traceen over den gamle og nyrestaurerede jernbanebro. Vejen, der drejer til højre bag broen, fører op til stationsforpladsen; men pladsen er hegnet ind, så man ikke kan køre ind på den.
|
28.09.2014: Her er vi oppe på broen fra billedet til venstre. Som det fremgår, er den meget smal, og da den altså skal bruges af fodgængere og cyklister, er hegnet til begge sider særdeles velanbragt.
|
|
28.09.2014: Efter passagen af broen fortsætter traceen/stien i en blød bue videre mod Son Carrió.
|
|