|
||
Herunder er der en oversigt over de vogntyper, der siden årtusindskiftet har været eller er i drift i Prag. Klik på knappen med navnet på den vogntype, du vil læse om – eller scroll ned over siden. |
||
Til oversigten
|
||
Nr.: Anskaffelsesår: Konstruktør: Ombygget af: |
Samtidig med, at DP Praha anskaffede T6A5 vognene, ombyggede selskabet nogle T3 vogne med henblik på en modernisering af en større del af de efterhånden bedagede vogne. Erfaringerne med disse prototyper fik afgørende betydning for det omfattende moderniseringsprogram i perioden 2000-2010, så de skal derfor omtales lidt her. T3G: Allerede i 1991 tog DP Praha vogn nr. 6551 ud af driften for at bygge en ny prototype (nr. 8201) med TV8 thyristorer. Efter tre år havde den en kort periode i passagertrafikken, men blev dog snart udrangeret. Mere held havde man med ombygningen af vogn nr. 7007 til T3G nr. 8200. Denne vogn var betydeligt stærkere end sin forgænger. Vognkassen fik en grundig overhaling, vognen fik nye sidevinduer, hvor den øverste smalle del kunne åbnes (vippes indad), og den industrielle designer Ivan Linhart udviklede en helt ny front med matrix destinationsskilt, ligesom der kom destinationsskilt i sidevinduet foran midterdøren. Vognen blev forsynet med halvpantograf og havde thyristorstyring med GTO thyristorer samt en lang række ændringer i forhold til T3 typerne med hensyn til bl.a. hydraulik og affjedring. I 1996 påbegyndtes testkørslerne uden passagerer, men kort efter blev vognen sat til side og dens chassis brugt til opbygningen af endnu en prototype, T6A5.3 nr. 8600 (se nedenfor). I 2000 blev “Kanariefuglen”, som vognen på grund af sine gul-blå farver blev kaldt i folkemunde, dog samlet på ny. Den fik dog ikke helt samme udseende igen. Dens pantograf var nu den traditionelle rombeformede pantograf, og det indvendige destinationsskilt foran midterdøren forsvandt også. Vognen, der altid kørte som solovogn, da den ikke kunne multippelkøres på grund af sin elektroniske udrustning, havde sin sidste tur i januar 2007. Herefter blev den ombygget til type T3R.PV nr. 8182. Se mere om vognen ved at klikke på dette link: T3G T3R: DP Praha udtog vogn 6329 og 7005 til ombygning til T3R. Nr. 7005 blev dog aldrig til andet end skelettet af en ny vogn, og den blev skrottet endeligt i 2002. Nr 6329 blev derimod ombygget til en helt ny enkeltrettet bogievogn (nr. 8205) i et nyt udseende, som var designet af Patrik Kotas. Vognen var forsynet med udadsvingende døre á la T6A5, den havde Stemmann halvpantograf og thyristorstyring med TV8 thyristorer. Som noget nyt var vognen forsynet med udvendigt destinationsskilt over tredje vindue på dørsiden. Vognen kom i drift i april 1999, men udviste en del børnesygdomme. Den var kun sporadisk at finde på sporvejsnettet, sidst i februar-marts 2005, hvorefter forenden med førerkabine blev savet af. Resten af vognen blev brugt til opbygningen af T3R.PV vogn nr. 8178, mens forenden blev placeret som monument over vognen ved DP Prahas hovedværksted (Ústřední dílny DP). Se mere om vognen ved at klikke på dette link: T3R T6A5.3: Denne vogn ser umiddelbart ud til at være en T6A5 vogn, men den er rent faktisk bygget op på T3 dele og komponenter. Da det kom til vognkassen, valgte man så at etablere den med en T6A5 vognkasse, som ikke kostede meget mere end en T3 vognkasse. Det væsentlige ved vognen var dens styring med TV14 thyristorer. Disse har blandt mange andre egenskaber den væsentlige funktion, at de kan opsamle den energi, der dannes under den elektrodynamiske opbremsning, og sende den retur i ledningsnettet til brug for andre vogne. Vognen blev bygget af CKD Transportation Systems, Inc. i tæt samarbejde med Dopravní Podnik. Vognen var ifølge kilde nr. 4 (se nedenfor) i drift indtil 2011. Se mere om vognen ved at klikke på dette link: T6A5.3 |
|
|
|
|
||
Nr.: Anskaffelsesår: Konstruktør: |
ČKD Tatra leverede i 1996-97 fire eksemplarer af en ny ledvognstype, typen RT6N1. Denne godt 26 meter lange seksakslede tredelte vogntype var en markant fornyelse af vognparken, da det var den første type i Prag med et stort centralt lavgulvsområde (63% af vognen havde højden 350 mm) og højt gulv (900 mm) i de to ender over motorbogierne. Vognen havde GTO thyristorer med microprosessor styring. Tekniske problemer med typen gjorde dog, at alle fire vogne blev taget ud af driften allerede i 1999, og inden da havde de kun deltaget beskedent i trafikafviklingen. Selv om man prøvede at rette på fejlene på 9101 (som herefter blev betegnet RT6N2), så blev det aldrig til noget med at få vognene i drift igen. Der blev ind imellem foretaget testkørsler med i hvert fald 9101, men ellers tilbragte de deres tid i remisen, indtil de endelig blev solgt til Poznan så sent som i slutningen af 2009. Se mere om vognen ved at klikke på disse links: RT6N1 eller RT6N1 |
|
||
Nr.: Anskaffelsesår: Ombygget: Konstruktør: Ombygget af: |
315 vogne, langt de fleste af typen T3, men også enkelte af typerne T3SU og T3SUCS, blev i det første årti af 2000-tallet ombygget til typen T3R.P (R i typebetegnelsen står for rekonstrueret). Der er tale om vogne med totalt renoverede vognkasser, der er blevet forsynet med matrix destinationsskilte fra APEX over frontvinduet. Man har opretholdt styringen af vognen med fødderne, men den elektroniske udrustning er forbedret, bl.a. med thyristorer af typen TV Progress fra Cegelec (se evt. her). P i typebetegnelsen står for øvrigt netop for Progress. Der er desuden foretaget forbedringer i vognens indretning med bl.a. skridsikker gulvbelægning og stole med plysstof af samme type som i T6A5 vognene. Vognene har dog stadig højt gulv med en højde på ca. 900 mm over skinneoverkanten. Nogle af vognene (nr. 8564-8579) er ikke malet i DP Prahas normale farver, men i en vinrød og grå variant, så de kan indgå som “bivogne” i vogntog sammen med vogne af T3R.PLF typen (se nedenfor). Disse vinrøde vogne ses dog også i vogntog med andre T3R.P vogne i normal bemaling. Nr. 8564-8579 har dog ikke de vandrette grå stiber, som på T3R.PLF vognene markerer lavgulvsområdet omkring midterdøren, da T3R.P jo altså er rene højgulvsvogne. Størsteparten af vognene af denne type er ombygget på DP Prahas værksted i Hostivař, men en mindre del er bygget på virksomheden Pars Nova, som er en del af Škoda-gruppen. Med renoveringen regner man med at have forlænget vognenes levetid med i hvert fald 15-16 år. |
|
|
||
|
|
|
|
|
||
Nr.: Anskaffet: Ombygget: Konstruktør: strong>Ombygget af: |
Denne vogntype er praktisk talt en nybygning. Den er bygget op på renoverede T3 bogier og chassiser, men de oprindelige vognkasser var så korroderede, at det var nødvendigt at bygge helt nye. De nye vognkasser er fremstillet af maskinfabrikken Krnovské Opravny a Strojírny, som indgår i gruppen Aliance TW, som også omfatter selskaberne Pragoimex og VKV Praha. Allince TW selskaberne har specialiseret sig i renovering og genopbygning af jernbane- og sporvogne. Vognkasserne er af typen VarCB3 (læs evt. mere her), og derfor er der tilføjet et V i typebetegnelsen. VarCB3 vognkassen er opbygget i en fleksibel letvægts stålkasse, som har anti-korrosions coating, og som kan tilpasses brugen af både brugte og nye dele og forskellige vogndesign både udvendigt og indvendigt. Fronterne er udført som en selvstændig enhed i laminat og hæftes på skelettet, når resten af vognkassen er færdig. Som det fremgår af typebetegnelsen, er også T3R.PV vognene forsynet med TV Progress thyristorer, og de er indrettet og opbygget på samme måde som standardtypen T3R.P. Ligesom denne er også enkelte af vognene (nr. 8159 og 8160) malet i en farvekombination af vinrød og grå med henblik på at fungere som bivogn til en T3R.PLF vogn, men hovedparten har dog den “normale” DP Praha kombination af rød og cremegul. Nr. 8159 og 8160 har dog ikke de vandrette grå stiber, som på T3R.PLF vognene markerer lavgulvsområdet, da T3R.PV er rene højgulvsvogne. |
|
|
||
|
|
|
|
||
Nr.: Anskaffet: Ombygget: Konstruktør: Ombygget af: |
Ligesom T3R.PV typen er også T3R.PLF faktisk en nybygning, hvor kun bogier og chassis-rammer stammer fra vogne af T3, T3M, T3SU eller T3SUCS typerne. Det er den første bogievognstype i Prag med lavgulvsafsnit. Vognkassen er af typen VarCB3LF eller VarioLF (derfor LF – low floor – i typebetegnelsen), som fremstilles af firmaet Pragoimex (læs evt. mere her). Lavgulvsafsnittet, som ligger 350 mm over skinneoverkanten, udgør ca. 36% af vognens areal. Det er placeret omkring midterdøren og forbundet med trapper op til de to højgulvsområder (860 mm over skinneroverkanten) over de to motorbogier. Vognene er forlænget med cirka en meter i forhold til de øvrige T3-vogne, og de er malet med en vinrød (eller bordeaux) grundfarve med grå kontrastfarve. Lavgulvsområdet er markeret specielt med grå striber på vognens sider. Det er Patrika Kotas, som har udformet vognens design, som gør den let genkendelig i gadebilledet. Vognenes øvrige indretning og styring er lig de andre T3R typer, men T3R.PLF har dog stærkere motorer og et forbedret bremsesystem. Vognen kører typisk med T3R.P eller T3R.PV som “bivogn”. Nogle af disse “bivogne” er i T3R.PLF design (dog uden de grå striber på vognsiderne), men man ser dog også vogntog, hvor “bivognen” har de “normale” røde og cremegule DP Praha farver. |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Nr.: Anskaffelsesår: Konstruktør: |
15T4 vognene adskiller sig fra 15T typen ved at have både air-condition og wi-fi, ligesom de har et lidt livligere design med delvis gul front og hvide sider modsat den grå på 15T vognene. Der er desuden forskel på frontlygternes udseende. Se et billede af 15T4 vognen ved at klikke HER |
|
||
|