(Senest opdateret 05.05.2020).
…. eller blot luftkasteller?
|
||
Selv om det med jævne mellemrum forlyder, at det lysner for sporvognene i Rom, så skal man ikke være blind for, at der også er mange kræfter, der arbejder imod, at sporvognen får en større rolle i byens trafik, end den har nu. Udvidelsen af nettet i 1990 (Via Flaminia) og anlægget af linje 8 gav begge anledning til voldsomme protester og indsigelser ikke blot fra beboerne langs de nye anlæg, men i høj grad også fra deciderede sporvejsmodstandere og forskellige interesseorganisationer, ligesom man på både politisk og administrativt niveau kunne opleve megen modstand mod projekterne.
På afstand kan det virke håbløst at trænge ind i de politiske divergenser, men man kan godt få det indtryk, at sporvognene så at sige er brikker i et langt større spil, som ofte drejer sig om alt andet end lige trafikpolitik. Da det politiske system samtidig ikke er præget af den største stabilitet, kan det sporvejsprojekt, der kommer på banen den ene dag hurtigt være historie den næste – lidt groft sagt. Det er derfor heller ikke så mærkeligt, at ikke alle sporvejsprojekter, der har været meldt ud fra Rom, er blevet virkeliggjort.
Herunder er der redegjort for en del af de planer, der har verseret omkring Roms sporvej. Nogle synes at være meget langt fra en realisering, andre synes der stadig at være liv i.
|
To nye sporvejslinjer?
|
||
Rom skal have to nye sporvejslinjer, linje 4 og 6. Dette vil bringe antallet af sporvognslinjer i byen op på otte i alt. Det beretter www.wantedinrome.com 21.01.2010 og oplyser yderligere: Linje 4 skal køre mellem Piazza Gerani og Piazza Galeno og forbinde de østlige forstæder med Policlinico Umberto I hospitalet i centrum. Linje 6 skal forbinde Roma Termini med Ostiense jernbanestationen via Piazza Vittorio, Colosseum og Porta S. Paolo. Begge linjer vil benytte eksisterende spor, som enten allerede er i brug eller har været ude af brug i nogen tid. ATAC afventer ifølge websiden godkendelse fra de kommunale myndigheder, før planen kan iværksættes.
Foreningen af brugere af den offentlige trafik (UTP) er kritisk over for planerne. Organisationen mener, at de to nye linjer kun føjer meget lidt nyt til det allerede eksisterende offentlige transporttilbud. UTP påpeger samtidig, at det ville være langt vigtigere at få genetableret sporvejslinje 3, som foreningen mener har ligget stille alt for længe på grund af vej- og anlægsarbejder.
Status: Planen er ikke blevet virkeliggjort, og økonomiske problemer og vognmangel synes at have udskudt planen på ubestemt tid.
|
Linje 7: Piazza Mancini – Piazza del Risorgimento
|
|
Tanken med denne linje var at forbinde trafikknudepunktet Piazza Mancini, hvor mange buslinjer ender, direkte med det pavelige kvarter omkring Peterspladsen – et område, som er rigt på forretninger og kontorbygninger. Samtidig ville linje 19 blive aflastet mellem Piazza Marina (Via Flaminia) og Piazza del Risorgimento.
Status: Linjen skulle have været åbnet allerede i 2000, men først vognmangel på grund af MRS vognenes udrangering og senere problemer med de nye Cityway II vogne har betydet, at linjen endnu ikke er kommet i gang. Men hvis der er et behov for denne linje, kan den jo stadigvæk realiseres, da den ikke kræver nyanlæg.
|
Ny strækning mellem San Pietro – Piazza Giureconsulti
|
|
Denne strækning hænger sammen med San Pietro – Roma Termini projektet, idet der er tale om en forlængelse af strækningen gennem Corso Vittorio Emanuele II videre mod bebyggelserne et par km vest for Vatikanet. Dette område betjenes i forvejen af metrolinje A, og der er slet ikke sat nogen dato for en eventuel iværksættelse af projektet.
Status: Planen må betragtes som skrinlagt.
|
Piazza Galeno – Piramide (og eventuelt videre til Via Appia)
|
|
Denne linje, som først og fremmest skulle være beregnet for turister, skulle udgå fra Roma Termini eller fra Piazza Galeno, gå via Piazza di Porta Maggiore, hvorfra den skulle følge linje 3s strækning til Piramide og Piazza di Porta di San Paolo. Undervejs ville man kunne se mange af Roms seværdigheder (Colloseum, Cirkus Maximus, Monte Celio, flere af Roms betydelige kirker, f.eks. San Giovanni in Laterano, dele af den aurelianske mur og meget andet). Fra Piazza di Porta di San Paolo (Piramide) var det så meningen, at der skulle etableres nye spor videre til et punkt ved Via Appia.
Status: Projektet blev lanceret under stor medieomtale i 1990’erne. Linjen skulle betjenes af nyrestaurerede MRS vogne (vognene skulle f.eks. have klimaanlæg). Det forlyder, at 2 MRS vogne (nr. 2035 og 2047) blev restaureret, men på grund af vognmanglen i 1990’erne kom linjen aldrig i gang, og den virker i dag totalt skrinlagt.
|
Ny strækning mellem mellem Cinecittà og Ponte Mammolo ad Viale Palmiro Togliatti
|
|
Dette projekt har været på banen i over 20 år. Der er tale om en forlængelse af linje 14’s strækning i Viale Togliatti, dels direkte mod syd til Cinecittà (metrostationen Subaugusta på linje A), dels direkte mod nord til en anden metrostation, Ponte Mammolo, på linje B. Det drejer sig altså om en tangentiel linje, der betjener de østlige forstæder og bl.a. har forbindelse til både metro A og B samt den kommende linje C mod centrum.
Status: Strækningen betjenes i dag med busser, og da disse ikke er specielt overbelastede, virker det ikke umiddelbart, som om dette projekt har sin gang på jorden i en overskuelig fremtid. Til gengæld har det været på tale måske at indføre trolleybusdrift på strækningen i stedet. Når man tænker på, hvor lang tid det tog at etablere trolleybuslinje 74, synes denne løsning heller ikke at ligge umiddelbart lige for.
|
Ny strækning mellem Piramide og Viale Caravaggio
|
|
Forslaget til denne strækning, som skal gå fra Piramide og mod sydøst til kvartererne Garbatella, Tormarancia og Montagnolo (Viale Caravaggio), er en delvis genoplivning af den tidligere linje 11, som forbandt Garbatella med centrum, men projektet tager så yderligere et par bykvarterer med.
Status: Forslaget blev fremlagt i 1999 og skulle realiseres allerede i 2001. Efter den første meddelelse til pressen har ingen imidlertid hørt om forslaget siden, og det må vel betegnes som helt uaktuelt!
|
Total Page Visits: 2527
Total Website Visits: 877596