Rom: Le Linee Elettriche

(Senest opdateret 11.05.2020)
Trafikken i det historiske centrum
Roms ca. 5 km2 store historiske centrum er kendetegnet ved mange små og snævre gader, hvor der er restriktioner for både den private og offentlige trafik. For den offentlige trafiks vedkommende er både sporvejsdrift og drift med 10-12 m. lange konventionelle busser forbudt. Køretøjerne ville i mange tilfælde slet ikke kunne komme igennem de små gader og rundt om hjørnerne, og ligeledes ville driften med de store køretøjer give alt for mange rystelser til skade for de mange historiske bygninger.
Man prøvede derfor i 1990’erne rent forsøgsvis at etablere nogle linjer i den centrale bydel ved at anvende en ny driftsform. Der blev lagt vægt på, at den nye driftsform skulle være støjsvag og ikke forurenende samt kun give anledning til et minimum af rystelser under kørslen. Den nye driftsform fik betegnelsen “le linee elettriche” (de elektriske linjer), fordi de nye linjer blev betjent med små elektriske busser.
Busserne
Busserne af typen Gulliver leveredes af det italienske firma Tecnobus i Frosinone. Firmaet har specialiseret sig i fremstilling af batteridrevne minibusser til brug i netop historiske bydele. Fra 1989 til midten af 1990’erne anskaffedes 42 busser af typen Gulliver U.500 ESP. Denne type er ca. 5 m. lang og har plads til omkring 27 passagerer, hvoraf de 10 kan sidde ned. Der er tale om en 100% lavgulvsbus med kun én dobbelt foldedør direkte ind i passagerkabinen. Vognen drives af et blysyre 585 Ah batteri og har en aktionsradius på 45 km. pr opladning. Omkring 2002 leverede Tecnobus som en del af CIVITAS MIRACLES projektet yderligere 10 stk. Gulliver U.520 ESP, som er en smule længere.
I slutningen af september 2009 påbegyndte ATAC/Trambus en fornyelse af minibusparken, oplyste www.wantedinrome.com den 28. september 2009. Fornyelsen skete af nød. Tidligere på året, den 4. maj 2009, kunne www.wantedinrome.com nemlig oplyse, at ca. 30 af Roms minibusser dagen før var blevet ødelagt ved en brand i det eneste depot, som huser minibusserne. Ifølge ATAC løb skaderne op i en værdi af omkring 3 mio. €.
Der var omkring 2010-11 forlydender om, at ATAC som et led i CIVITAS-MIRACLES projektet ville anskaffe yderligere 36 batteridrevne midibusser på 8-9 meters længde til indsættelse på to nye linjer af tilsammen 14 km udstrækning. Anskaffelsen af disse busser skulle yderligere forbedre trafikbetjeningen i områderne med trafikrestriktioner, samtidig med at man ville mindske forurening og trafikstøj i den indre by. Disse planer blev, så vidt vides, aldrig til noget, da systemet med de elektriske minibusser løb ind i yderligere problemer.
ATAC havde en femårig aftale med Tecnobus om servicering af busserne. De batterier, som Tecnobus havde forsynet busserne med ved aftalens begyndelse, skulle holde i fem år, men allerede efter 3 års brug var de helt nedslidte. ATAC og Tecnobus kunne ikke blive enige om, hvem der havde ansvaret og måske først og fremmest skulle betale for udskiftningen af batterierne. Derfor blev minibusserne uden forudgående varsel taget ud af drift i slutningen af marts 2014. Efter kort tid blev driften i april 2014 vistnok delvist genoptaget (på linje 116 og 117).
Wantedinrome.com fulgte aldrig op på problemerne med minibusserne, men meget tyder på, at driften aldrig for alvor kom i gang igen, og den blev ifølge https://www.vaielettrico.it/ indstillet helt i 2017.
https://www.vaielettrico.it/ kunne man 08.02.2019 læse, at ATAC nu prøver at genoplive “le linee elettriche”. Der er blevet indgået en rammeaftale på ca. 10,8 mio. euro mellem ATAC og ENI om modernisering og 6 års fuld vedligeholdelse af 60 Gulliver busser. De første minibusser kom i drift i april 2019 på linje 119. Efter prøvetid og indkøring åbnedes to måneder senere linje 117. Efterhånden som alle busser bliver sat i stand, vil man også åbne linje 116 og 125 på ny. Det er berammet til at ske i løbet af 2020 – men Coronakrisen kan naturligvis have forsinket den plan.
Klik HER for at se en video fra den første driftstid med den genopstandne linje 119.
Linjeføringen i 2008
Der var – og vil igen blive tale om – 4 linjer (farverne henviser til kortskitsen under linjeoversigten):
  • Linje 116 (mørkegrøn streg) kører mellem Museo Borghese og Terminal Gianicolo tæt ved Peterskirken via bl.a. Pantheon og Piazza Navona.
  • Linje 117 (blå streg) kører mellem Piazza San Giovanni in Laterano (Roms Domkirke) og Piazza del Popolo via bl.a. Colosseo og Piazza Venezia med Vittorio Emanuele II monumentet.
  • Linje 119 (rød streg) kører mellem Piazza del Popolo og Via Florida via bl.a. Piazza Venezia og Den Spanske Trappe.
  • Linje 116T (lysegrøn) er en særlig linje, som kun kører i aftentimerne og især betjener teatrene i centrum.
Kortskitse over Le Linee Elettriche. Kilde: ATACs hjemmeside.
Linje 125 i Trastevere
Ud over de ovennævnte linjer etablerede ATAC en linje med Gulliverbusser i Trastevere, hvor man også har indført trafikrestriktioner i de historiske kvarterer. Linjen gennem Trastevere havde nummer 125, og dens ruteføring kan ses på kortet nedenfor. Også dette kort stammer fra ATAC’s hjemmeside. Med denne linje udgjorde den samlede strækningslængde af le linee elettriche ca. 20,2 km.
13.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP bus nr. 30 og 11 på linje 117 på Largo Magnanapoli umiddelbart før Via Nazionale.13.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP bus nr. 30 og 11 på linje 117 på Largo Magnanapoli umiddelbart før Via Nazionale.

15.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 23 på linie 117 i Via Nazionale.15.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 23 på linje 117 i Via Nazionale.

15.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 36 på linie 117 i Via Milano på vej over Via Nazionale. 15.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 36 på linje 117 i Via Milano på vej over Via Nazionale.
16.10.2008: Tecnobus Gulliver U.520 ESP nr. 45 på linie 116 for enden af Via del Corso ("Corsoen") ved Piazza del Popolo.16.10.2008: Tecnobus Gulliver U.520 ESP nr. 45 på linje 116 for enden af Via del Corso (“Corsoen”) ved Piazza del Popolo.

16.10.2008: Tecnobus Gulliver U.520 ESP nr. 48 på linje 117 for enden af Via del Corso (“Corsoen”) ved Piazza del Popolo.

16.10.2008: Tecnobus Gulliver U.520 ESP på linje 119 i Via del Corso (“Corsoen”) mellem Piazza del Popolo og Piazza Venezia.
13.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 07 på linie 125 i en af Trasteveres små brobelagte gader, som ikke levner plads til de større bustyper.13.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 07 på linje 125 i en af Trasteveres små brobelagte gader, som ikke levner plads til de større bustyper.
Billeder
13.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 17 på linje 116 på Piazza del Teatro di Pompeo tæt på Campo di' Fiori.13.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 17 på linje 116 på Piazza del Teatro di Pompeo tæt på Campo di’ Fiori.
13.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 14 på linje 116 kommer i Via del Baullari fra Campo di' Fiori og svinger ind på Piazza del Teatro di Pompeo.13.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 14 på linje 116 kommer i Via del Baullari fra Campo di’ Fiori og svinger ind på Piazza del Teatro di Pompeo.
13.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 34 på linje 116 i Corso Vittorio Emanuele II lige før den svinger ned ad Via del Baullari mod Campo de' Fiori.13.10.2008: Tecnobus Gulliver U.500 ESP nr. 34 på linje 116 i Corso Vittorio Emanuele II lige før den svinger ned ad Via del Baullari mod Campo de’ Fiori.
Kilder
Total Page Visits: 2130
Total Website Visits: 865719

Skriv en kommentar/besked (write a comment/message)

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *